This article analyses the authenticity of cultural heritage as a performative process and differential criterion. The theoretical framework is based on critical heritage studies that have deconstructed authenticity as a universal value by demonstrating its complexity. Starting from the distinction between authentication as a single, explicit, formal and institutionalised performative act and authentication as an immanent, repeated and informal process related to emotions, the research analyses the logic of the authentication process of the World Heritage List, highlighting by difference the need to delineate a contextualised way of viewing cultural heritage in order to project it into the future and recognise its values beyond the time of its origins.

L’articolo analizza l’autenticità del patrimonio culturale come processo performativo e criterio differenziale. Il quadro teorico si basa sugli studi critici del patrimonio che hanno decostruito l’autenticità come valore universale dimostrandone la complessità. A partire dalla distinzione tra l’autenticazione come atto performativo singolo, esplicito, formale e istituzionalizzato e quella che si configura come processo immanente, reiterato, informale e correlato alle emozioni, la ricerca analizza le logiche del processo di autenticazione della World Heritage List evidenziando per differenza la necessità di delineare un modo contestualizzato di vedere il patrimonio culturale per proiettarlo nel futuro e riconoscerne i valori oltre il tempo delle origini.

Caravello, E. (2025). L’autenticazione del patrimonio culturale come processo performativo e criterio differenziale. MEMORIE GEOGRAFICHE, 27, 697-701.

L’autenticazione del patrimonio culturale come processo performativo e criterio differenziale

Caravello, Emanuela
2025-06-01

Abstract

This article analyses the authenticity of cultural heritage as a performative process and differential criterion. The theoretical framework is based on critical heritage studies that have deconstructed authenticity as a universal value by demonstrating its complexity. Starting from the distinction between authentication as a single, explicit, formal and institutionalised performative act and authentication as an immanent, repeated and informal process related to emotions, the research analyses the logic of the authentication process of the World Heritage List, highlighting by difference the need to delineate a contextualised way of viewing cultural heritage in order to project it into the future and recognise its values beyond the time of its origins.
giu-2025
Settore GEOG-01/A - Geografia
Caravello, E. (2025). L’autenticazione del patrimonio culturale come processo performativo e criterio differenziale. MEMORIE GEOGRAFICHE, 27, 697-701.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Caravello_2025_MemGeo.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 962.49 kB
Formato Adobe PDF
962.49 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/683416
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact