This paper offers a critical examination of the work of Amelia Rosselli, whose poetry, as Pier Vincenzo Mengaldo asserts, constitutes “a fundamentally unique phenomenon in the Italian literary landscape” of the twentieth century (Mengaldo 1978: 993). In her ongoing quest for self-identity, Rosselli distances herself from what she terms a “heavily feminist stance” (Rosselli 1980), yet simultaneously engages with the limitations inherent in an oppositional conception of gender. Her writing is marked by a persistent and often painful reflection on notions of difference and relation, otherness and fluidity. These concerns manifest both thematically – in expressions such as “womanandnotman” (Rosselli 2012: 1139) and “universal body” (Rosselli 2012: 162) – and formally, through continuous irregularities and shifts in syntactic gender. Drawing on a representative selection of Rosselli’s works, this contribution analyzes texts in which these reflections are most prominent. It will examine not only her poetry and prose, but also interviews and critical writings, where both writing and meta-reflection become tools to “unlearn false lessons” (Rosselli 2012: 840).
L’intervento propone un affondo critico sull’opera di Amelia Rosselli la cui poesia, come scrive Pier Vincenzo Mengaldo, rappresenta «un fenomeno in sostanza unico nel panorama letterario italiano» (Mengaldo 1978: 993) del Novecento. Nel perseguire un’ininterrotta ricerca della propria identità la scrittrice, pur prendendo le distanze da quella che definisce una «chiave pesantemente femminista» (Rosselli 1980), fa i conti con i limiti di una concezione oppositiva di genere. A connotare la scrittura rosselliana è proprio una costante e sofferta meditazione sui concetti di differenza e relazione, alterità e fluidità che emergono sia sul piano tematico – evidenti in espressioni quali «donnaenonuomo» (Rosselli 2012: 1139) e «corpo universale» (ivi: 162) - sia su quello formale, connotato da continue irregolarità e slittamenti di genere sintattico. Nel contributo, a partire da una campionatura delle opere della poetessa, s’interrogheranno alcuni testi nei quali questa riflessione è più manifesta. A essere presi in esame saranno non solo passi di poesia e di prosa, ma anche interviste e scritti di natura saggistica nei quali tanto la scrittura quanto la riflessione su di essa diventano uno strumento per «disimparare le false lezioni» (ivi: 840).
Alba Castello (2025). «Cercatemi e fuoriuscite». Amelia Rosselli e la scrittura come contestazione e ricerca identitaria. INVERBIS, 15(1), 25-37.
«Cercatemi e fuoriuscite». Amelia Rosselli e la scrittura come contestazione e ricerca identitaria
Alba Castello
2025-06-01
Abstract
This paper offers a critical examination of the work of Amelia Rosselli, whose poetry, as Pier Vincenzo Mengaldo asserts, constitutes “a fundamentally unique phenomenon in the Italian literary landscape” of the twentieth century (Mengaldo 1978: 993). In her ongoing quest for self-identity, Rosselli distances herself from what she terms a “heavily feminist stance” (Rosselli 1980), yet simultaneously engages with the limitations inherent in an oppositional conception of gender. Her writing is marked by a persistent and often painful reflection on notions of difference and relation, otherness and fluidity. These concerns manifest both thematically – in expressions such as “womanandnotman” (Rosselli 2012: 1139) and “universal body” (Rosselli 2012: 162) – and formally, through continuous irregularities and shifts in syntactic gender. Drawing on a representative selection of Rosselli’s works, this contribution analyzes texts in which these reflections are most prominent. It will examine not only her poetry and prose, but also interviews and critical writings, where both writing and meta-reflection become tools to “unlearn false lessons” (Rosselli 2012: 840).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Inverbis Castello.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
178 kB
Formato
Adobe PDF
|
178 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.