Technological evolution and increasing digitalization have radically transformed the advertising sector, fostering the steady rise of online behavioural advertising, which relies on user profiling. The most pressing challenges concern the preservation of user consent for data processing. This paper analyses the "pay or consent" model, which gives users the choice between paying for a service without personalized advertising or consenting to profiling to access it for free. It critically examines the positions of European authorities, highlighting the conflict between privacy protection and user self-determination on one side and the economic sustainability of data-driven marketing on the other.
L’evoluzione tecnologica e la crescente digitalizzazione hanno trasformato radicalmente il settore della pubblicità, favorendo la stabile affermazione dell’online behavioral advertising, ossia la pubblicità basata sulla profilazione degli utenti. Le sfide più attuali riguardano la preservazione del consenso dell’interessato al trattamento dei dati. Il contributo analizza il modello “pay or consent”, che offre agli utenti la scelta tra il pagamento per un servizio senza pubblicità personalizzata e il consenso alla profilazione per accedervi gratuitamente, esaminando criticamente le posizioni delle autorità europee ed evidenziando il conflitto tra protezione della riservatezza e dell’autodeterminazione dell’utente e sostenibilità economica del data-driven marketing.
Alonzo, E. (2025). Pubblicità comportamentale online e schemi emergenti di negoziazione del consenso al trattamento dei dati personali : il modello pay or consent. JUS CIVILE(1), 134-148.
Pubblicità comportamentale online e schemi emergenti di negoziazione del consenso al trattamento dei dati personali : il modello pay or consent
Alonzo, Edoardo
2025-01-01
Abstract
Technological evolution and increasing digitalization have radically transformed the advertising sector, fostering the steady rise of online behavioural advertising, which relies on user profiling. The most pressing challenges concern the preservation of user consent for data processing. This paper analyses the "pay or consent" model, which gives users the choice between paying for a service without personalized advertising or consenting to profiling to access it for free. It critically examines the positions of European authorities, highlighting the conflict between privacy protection and user self-determination on one side and the economic sustainability of data-driven marketing on the other.File | Dimensione | Formato | |
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