In October 2024, the second phase of a two-year action research project was completed in a Sicilian high school, involving 111 students. The 15-hour program, structured around expressive-prospective writing, career counseling sessions, and the development of an e-portfolio, aimed to enhance perceived self-efficacy, decision-making skills, career adaptability, and clarity in post-diploma choices. The experimental design included a pre- and post-intervention assessment using validated instruments, comparing the results with a control group matched by gender and age. Statistical analyses (Welch’s t-test/Student’s t-test, Mann-Whitney U test) revealed significant improvements in all competencies (η²: 0,22-0,31). Six months after graduation, 76% of the students had followed the educational path outlined in their personal project, as verified through telephone interviews.
Nell’ottobre 2024 si è conclusa la seconda fase di una ricerca-intervento biennale in un liceo siciliano, coinvolgendo 111 studenti. Il programma di 15 ore, articolato in scrittura espressivo-prospettica, colloqui di orientamento e costruzione di un e-portfolio, mirava a potenziare l’autoefficacia percepita, la capacità decisionale, l’adattabilità professionale e la chiarezza nella scelta post-diploma. Il disegno sperimentale ha previsto una valutazione pre e post-intervento con strumenti validati, confrontando i risultati con un gruppo di controllo appaiato per genere ed età. Le analisi statistiche (t di Welch/Student, U di Mann-Whitney) hanno rilevato miglioramenti significativi in tutte le competenze (η²: 0,22-0,31). A sei mesi dal diploma, il 76% degli studenti ha seguito il percorso formativo delineato nel proprio progetto, come verificato tramite interviste telefoniche.
Di Vita, A. (2025). "Costruisci il tuo progetto di vita professionale al liceo”: risultati della seconda annualità di una ricerca intervento biennale sull’orientamento formativo-professionale. NUOVA SECONDARIA, 42(9), 489-511.
"Costruisci il tuo progetto di vita professionale al liceo”: risultati della seconda annualità di una ricerca intervento biennale sull’orientamento formativo-professionale
Di Vita, A.
2025-06-02
Abstract
In October 2024, the second phase of a two-year action research project was completed in a Sicilian high school, involving 111 students. The 15-hour program, structured around expressive-prospective writing, career counseling sessions, and the development of an e-portfolio, aimed to enhance perceived self-efficacy, decision-making skills, career adaptability, and clarity in post-diploma choices. The experimental design included a pre- and post-intervention assessment using validated instruments, comparing the results with a control group matched by gender and age. Statistical analyses (Welch’s t-test/Student’s t-test, Mann-Whitney U test) revealed significant improvements in all competencies (η²: 0,22-0,31). Six months after graduation, 76% of the students had followed the educational path outlined in their personal project, as verified through telephone interviews.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
NSR_articolo_Di Vita.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: pdf
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
2.64 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.64 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.