Rap has historically been marked by a strong propensity for intertextuality, combined with a subversive and irreverent stance, characteristic of a bottom-up musical-textual genre developed in explicit opposition to dominant cultural paradigms. This contribution proposes an analysis of caricatural deformation in Italian rap, with particular attention to its linguistic and discursive features. The study examines seven tracks released between 1992 and 2020, in which diverse musical registers are reappropriated and/or comically inverted. The aim is to investigate the functions of parody within the evolution of Italian-language rap, from its early stages to its consolidation as a mainstream phenomenon.
Il rap è storicamente caratterizzato da una spiccata tendenza all’intertestualità, combinata con uno spirito eversivo e dissacrante, proprio di un genere musicale-testuale nato dal basso, in esplicito contrasto con la cultura dominante. Il presente contributo intende tracciare un percorso dedicato alla deformazione caricaturale nel rap italiano; lo studio è focalizzato su sette brani, pubblicati fra il 1992 e il 2020, nei quali sono ripresi e/o comicamente rovesciati diversi linguaggi musicali, allo scopo di approfondire le funzioni della parodia dalle origini del rap in lingua italiana al successo del genere presso il pubblico di massa.
Mirabella, M. (2025). «Prova a fare la mia parodia». Intertestualità e deformazione caricaturale nel rap italiano. In A. Campo, M. De Bartolomeo, L. Fiamingo, S. Luka, S. Volta (a cura di), «Piove / non sulla favola bella». La parodia tra letteratura e spettacolo (pp. 285-301). libreriauniversitaria.it.
«Prova a fare la mia parodia». Intertestualità e deformazione caricaturale nel rap italiano
Matteo Mirabella
2025-04-01
Abstract
Rap has historically been marked by a strong propensity for intertextuality, combined with a subversive and irreverent stance, characteristic of a bottom-up musical-textual genre developed in explicit opposition to dominant cultural paradigms. This contribution proposes an analysis of caricatural deformation in Italian rap, with particular attention to its linguistic and discursive features. The study examines seven tracks released between 1992 and 2020, in which diverse musical registers are reappropriated and/or comically inverted. The aim is to investigate the functions of parody within the evolution of Italian-language rap, from its early stages to its consolidation as a mainstream phenomenon.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Mirabella Piove non sulla favola bella.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
307.29 kB
Formato
Adobe PDF
|
307.29 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


