The train and the railway have not only changed the way we travel, but have also given rise to a complex imagery that has influenced Western culture in many ways, starting with literature and the visual arts. For many authors, the train has been (and still is) a symbolic universe to which they refer for the setting of their narratives and a privileged place for the plot that binds the characters together. From the point of view of Cultural Geography, the literary representations of the train and the railway constitute interesting objects of study, since it is possible to observe how, through narration, certain dynamics of space become significant for the realisation of interactions and sociality at different levels. Beatrice Solinas Donghi is one of the Italian authors who has made frequent and special use of trains in her fiction. Following on my previous study of the short story "L’anello di Gige", which used a geographical-cultural approach, this paper widens the horizon of reflection by considering two other short stories set on a train and in a railway station, and that appeared in the same collection, "Vite alternative": "La coperta da viaggio" and "Stato confusionale". Through the analysis of significant extracts from Solinas Donghi’s three short stories, this paper proposes a reflection on the way in which, in the course of the narratives, the train becomes a real signifying device, which, by redefining the categories of space and time, of the external and the internal (e.g., in the case of the space of the train compartment), makes possible different types of interaction and levels of sociality, (re)producing (in motion) complex cultural dynamics.
Il treno e la ferrovia non hanno solo cambiato il modo di viaggiare, ma hanno anche dato origine a un immaginario complesso che ha influenzato la cultura occidentale in molti modi, a partire dalla letteratura e dalle arti visive. Per molti autori, il treno è stato (e continua a essere) un universo simbolico a cui fare riferimento per l'ambientazione delle loro narrazioni e un luogo privilegiato per l'intreccio che lega i personaggi. Dal punto di vista della Geografia culturale, le rappresentazioni letterarie del treno e della ferrovia costituiscono interessanti oggetti di studio, poiché è possibile osservare come, attraverso la narrazione, certe dinamiche dello spazio diventino significative per la realizzazione di interazioni e socialità a diversi livelli. Beatrice Solinas Donghi è una delle autrici italiane che ha fatto un uso frequente e particolare dei treni nella sua narrativa. Seguendo un mio precedente studio sul racconto "L’anello di Gige", che utilizzava un approccio geografico-culturale, questo articolo amplia l'orizzonte di riflessione considerando altri due racconti ambientati su un treno e in una stazione ferroviaria, apparsi nella stessa raccolta, "Vite alternative": "La coperta da viaggio" e "Stato confusionale". Attraverso l'analisi di estratti significativi dai tre racconti di Solinas Donghi, questo articolo propone una riflessione su come, nel corso delle narrazioni, il treno diventi un vero e proprio dispositivo significante, che, ridefinendo le categorie di spazio e tempo, dell'esterno e dell'interno (ad esempio, nel caso dello spazio dello scompartimento del treno), rende possibili diversi tipi di interazione e livelli di socialità, (ri)producendo (in movimento) complesse dinamiche culturali.
Gaetano Sabato (2024). Lo spazio del treno: uno sguardo geografico su tre racconti di Solinas Donghi. In S. Verdino (a cura di), Raccontare a piccoli e grandi. I libri di Beatrice Solinas Donghi. 1923-2023. Atti del convegno di Studi Accademia Ligure di Scienze e Lettere - Genova, 23 marzo 2023 (pp. 61-74). Accademia Ligure di Scienze e Lettere.
Lo spazio del treno: uno sguardo geografico su tre racconti di Solinas Donghi
Gaetano Sabato
2024-01-01
Abstract
The train and the railway have not only changed the way we travel, but have also given rise to a complex imagery that has influenced Western culture in many ways, starting with literature and the visual arts. For many authors, the train has been (and still is) a symbolic universe to which they refer for the setting of their narratives and a privileged place for the plot that binds the characters together. From the point of view of Cultural Geography, the literary representations of the train and the railway constitute interesting objects of study, since it is possible to observe how, through narration, certain dynamics of space become significant for the realisation of interactions and sociality at different levels. Beatrice Solinas Donghi is one of the Italian authors who has made frequent and special use of trains in her fiction. Following on my previous study of the short story "L’anello di Gige", which used a geographical-cultural approach, this paper widens the horizon of reflection by considering two other short stories set on a train and in a railway station, and that appeared in the same collection, "Vite alternative": "La coperta da viaggio" and "Stato confusionale". Through the analysis of significant extracts from Solinas Donghi’s three short stories, this paper proposes a reflection on the way in which, in the course of the narratives, the train becomes a real signifying device, which, by redefining the categories of space and time, of the external and the internal (e.g., in the case of the space of the train compartment), makes possible different types of interaction and levels of sociality, (re)producing (in motion) complex cultural dynamics.File | Dimensione | Formato | |
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