The order of material manifests an interaction between form, matter, and space, as Louis I. Kahn noted in a famous passage from his lecture in Aspen in 1973: material contributes to defining precise spatial characteristics, offering specific formal solutions and structural models. Order, in turn, “represents” the formal and technical vocation of material, providing the means to understand it and make it alive and responsive to unprecedented solutions. However, in our time, when even from an aesthetic perspective there has been a homogenizing effect on the culture of materials, every material – no longer evoking universal meanings – presents itself as “pure material.” Nonetheless, it is possible to endow it with a potential to be recognized and interpreted, an expressive and poetic possibility: a vision in which order arises from recognizing an identity no longer rooted in memory but in linguistic exploration, as well as in the aesthetic and technological values of the material itself, establishing rules and principles within the project where it must be understood. The search for meaning, therefore, is to be invented (in the sense of the Latin invenire) within the project, where the material realizes its own order and its, albeit sometimes brief, history.
L’ordine del materiale manifesta un’interazione tra forma, materia e spazio, come ricorda Louis I. Kahn in un famoso passaggio della conferenza tenuta ad Aspen nel 1973: il materiale partecipa alla definizione di precisi caratteri di spazio, offre specifiche soluzioni formali e modelli strutturali; l’ordine, a sua volta, “rappresenta” la vocazione formale e tecnica del materiale, rendendo disponibili le ragioni per comprenderlo e renderlo vivo e sensibile a inedite soluzioni. Ma nel nostro tempo, che anche da un punto di vista estetico ha avuto un effetto omologante sulla cultura dei materiali, ogni materiale - senza più rinviare a significati di ordine universale - si presenta come “puro materiale”. Tuttavia, si può pensare di affidare ad esso un potenziale da riconoscere e interpretare, una possibilità espressiva e poetica: una visione in cui l’ordine si attua a partire dal riconoscimento di una identità, non più basata sulla memoria bensì sulla ricerca linguistica, sui valori estetici e tecnologici del materiale stesso, definendo regole e principi all’interno del progetto, nell’ambito nel quale va conosciuto. La ricerca di senso è allora da inventare (nel senso del latino invenire) nel progetto dove il materiale invera il proprio ordine e la sua, anche se a volte breve, storia.
Antonino Margagliotta (2024). L'ordine dei materiali. AION, 31, 16-21.
L'ordine dei materiali
Antonino Margagliotta
2024-12-01
Abstract
The order of material manifests an interaction between form, matter, and space, as Louis I. Kahn noted in a famous passage from his lecture in Aspen in 1973: material contributes to defining precise spatial characteristics, offering specific formal solutions and structural models. Order, in turn, “represents” the formal and technical vocation of material, providing the means to understand it and make it alive and responsive to unprecedented solutions. However, in our time, when even from an aesthetic perspective there has been a homogenizing effect on the culture of materials, every material – no longer evoking universal meanings – presents itself as “pure material.” Nonetheless, it is possible to endow it with a potential to be recognized and interpreted, an expressive and poetic possibility: a vision in which order arises from recognizing an identity no longer rooted in memory but in linguistic exploration, as well as in the aesthetic and technological values of the material itself, establishing rules and principles within the project where it must be understood. The search for meaning, therefore, is to be invented (in the sense of the Latin invenire) within the project, where the material realizes its own order and its, albeit sometimes brief, history.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
estratto L_ordine del materiale 2024.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: estratto pdf
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
7.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.41 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.