The analysis of Puccini's musical production from a symbolic perspective is certainly not new. However, there has so far been a lack of focused in-depth study capable of connecting the numerous symbolic meanings that populate his works with a broader reflection at the crossroads of various disciplines. Placing the genesis of the composition in the European cultural context of the early 20th century, this essay analyses the musical dramaturgy of "Madama Butterfly" (1904) in the light of the theme of the double and how this theme relates to the Object Relations Theory. The latter invokes the thought of Melanie Klein (1882-1960), an Austrian scholar active in the field of child psychoanalysis. The Kleinian perspective, based on the distinction between paranoid-schizoid position and depressive position, is applicable to the figure of Cio-Cio-San and the way in which the protagonist structures relationships with the surrounding reality, creating a peculiar microcosm through the mechanisms of introjection and projection.
La lettura in chiave simbolica della produzione musicale di Puccini non è certamente nuova. Tuttavia, è finora mancato un approfondimento mirato che fosse in grado di mettere in collegamento i numerosi significati simbolici che popolano le sue opere con una riflessione più ampia, all’incrocio fra diverse discipline. Inserendo la genesi della composizione nel contesto culturale europeo del primo Novecento, il saggio analizza la drammaturgia musicale di "Madama Butterfly" (1904) alla luce del tema del doppio e di come tale tema si pone in rapporto al concetto di ‘relazione oggettuale’. Quest’ultimo chiama in causa il pensiero di Melanie Klein (1882-1960), studiosa austriaca attiva nel campo della psicoanalisi infantile. La prospettiva kleiniana, basata sulla distinzione tra posizione schizo-paranoidea e posizione depressiva, risulta applicabile alla figura di Cio-Cio-San e al modo in cui la protagonista struttura relazioni con la realtà circostante, creando un microcosmo peculiare attraverso i meccanismi di introiezione e proiezione.
Grippaudo Ilaria (2024). Lo specchio e la pipa. Itinerari simbolici e psicoanalisi in "Madama Butterfly". CODICE 602, 15, 25-45.
Lo specchio e la pipa. Itinerari simbolici e psicoanalisi in "Madama Butterfly"
Grippaudo Ilaria
2024-01-01
Abstract
The analysis of Puccini's musical production from a symbolic perspective is certainly not new. However, there has so far been a lack of focused in-depth study capable of connecting the numerous symbolic meanings that populate his works with a broader reflection at the crossroads of various disciplines. Placing the genesis of the composition in the European cultural context of the early 20th century, this essay analyses the musical dramaturgy of "Madama Butterfly" (1904) in the light of the theme of the double and how this theme relates to the Object Relations Theory. The latter invokes the thought of Melanie Klein (1882-1960), an Austrian scholar active in the field of child psychoanalysis. The Kleinian perspective, based on the distinction between paranoid-schizoid position and depressive position, is applicable to the figure of Cio-Cio-San and the way in which the protagonist structures relationships with the surrounding reality, creating a peculiar microcosm through the mechanisms of introjection and projection.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Grippaudo_Lo specchio e la pipa.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
394.58 kB
Formato
Adobe PDF
|
394.58 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.