In this paper we try to outline a typology of manuscripts containing musical notation relating to literary texts in ancient Occitan, especially in light of the new Répertoire critique directed by Caterina Menichetti. The inventory we started from is derived from a perusal of Brunel’s Bibliographie, which did not report the presence of music and did not include some manuscripts containing “ancient” texts attributable to the Occitan domain or manuscripts discovered later. We have so far counted 30 items out of a total of about 390 manuscripts. Of this “corner” of the repertoire, about 7% of the entire preserved production, we present a summary review with the aim of illustrating on the one hand the variety of book types, editorial solutions, performance levels and textual genres involved, and on the other to highlight the interest that the presence of musical notation can have both at the level of definition and interpretation of the individual manuscript (production environment, book and writing typology, destination) and, more generally, of “history of tradition”.

In questo contributo si cerca di tratteggiare una tipologia dei manoscritti che contengono notazione musicale relativa a testi letterari in antico occitano, specialmente in funzione del nuovo Répertoire critique diretto da Caterina Menichetti. L’inventario da cui siamo partiti è ricavato da uno spoglio della Bibliographie di Brunel, che non segnalava la presenza di musica e non includeva alcuni manoscritti contenenti testi “antichi” riconducibili al dominio occitano oppure manoscritti scoperti più tardi. Abbiamo contato finora 30 item su un totale di circa 390 manoscritti. Di questo “angolo” del repertorio, circa il 7% dell’intera produzione conservata, presentiamo una rassegna sommaria con lo scopo di illustrare da un lato la varietà di tipi librari, soluzioni redazionali, livelli esecutivi e generi testuali implicati, e dall’altro di mettere in evidenza l’interesse che può avere la presenza di notazione musicale sia al livello di definizione e interpretazione del singolo manoscritto (ambiente di produzione, tipologia libraria e di scrittura, destinazione) che, più in generale, di “storia della tradizione”.

CARAPEZZA, F. (2024). La musica nei manoscritti letterari in antico occitano. In C. Menichetti, F. Fusaroli, C. Talfani (a cura di), La littérature occitane médiévale dans sa tradition manuscrite. Témoins, traditions, corpora (pp. 121-138).

La musica nei manoscritti letterari in antico occitano

CARAPEZZA, Francesco
2024-01-01

Abstract

In this paper we try to outline a typology of manuscripts containing musical notation relating to literary texts in ancient Occitan, especially in light of the new Répertoire critique directed by Caterina Menichetti. The inventory we started from is derived from a perusal of Brunel’s Bibliographie, which did not report the presence of music and did not include some manuscripts containing “ancient” texts attributable to the Occitan domain or manuscripts discovered later. We have so far counted 30 items out of a total of about 390 manuscripts. Of this “corner” of the repertoire, about 7% of the entire preserved production, we present a summary review with the aim of illustrating on the one hand the variety of book types, editorial solutions, performance levels and textual genres involved, and on the other to highlight the interest that the presence of musical notation can have both at the level of definition and interpretation of the individual manuscript (production environment, book and writing typology, destination) and, more generally, of “history of tradition”.
2024
CARAPEZZA, F. (2024). La musica nei manoscritti letterari in antico occitano. In C. Menichetti, F. Fusaroli, C. Talfani (a cura di), La littérature occitane médiévale dans sa tradition manuscrite. Témoins, traditions, corpora (pp. 121-138).
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La littérature occitane médiévale Viella 2024.pdf

accesso aperto

Descrizione: libro
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 7.07 MB
Formato Adobe PDF
7.07 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/667723
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact