Spontaneous children's writing and children's attempts to read highlight the need to think of valid and effective stimuli, to accompany the little ones in the continuum of basic skills or literacy. Children deal with the functioning of language within the problems of knowledge, construction and organization of experiences. An intentional intervention starting from the age of two, using "good" methodologies and play techniques and creating contexts suited to the fantasy world of children, can have advantageous consequences in the literacy process and for intrinsic motivation to learn. The problem of choosing the teaching method of reading and writing presents itself as a crucial issue. The methodological alternative of phonematization can facilitate the development of synthesis and analysis skills, which are the basis of the reading and writing process in children. The volume, the result of a theoretical reflection on the different approaches and of a constant attention to teaching practice, is aimed at educators, nursery and primary school teachers, who wish to reflect on the effectiveness of actions and the adequacy of tools, rethinking them with a view to improvement. The text presents teaching indications and methodological orientations, accompanied by a procedural model, operational examples and project lines arising from interventions in school sections and classes.
I bambini affrontano il funzionamento della lingua all’interno dei problemi di conoscenza, di costruzione e di organizzazione delle esperienze. Le scritture spontanee infantili e i tentativi dei bambini di leggere evidenziano la necessità di pensare a stimoli validi ed efficaci, per accompagnare i piccoli nel continuum di competenze di base che caratterizzano la literacy. Un intervento intenzionale a partire dai due anni, che utilizza tecniche ludiche e “buoni” metodi e crea contesti consoni al mondo fantastico e all’immaginario dei bambini, può avere conseguenze vantaggiose per la prima alfabetizzazione e per la motivazione intrinseca all’apprendimento. Il problema della scelta del metodo per insegnare a leggere e a scrivere si presenta come un nodo cruciale. L’alternativa metodologica della fonematizzazione può facilitare lo sviluppo delle abilità di sintesi e di analisi, che sono alla base del processo di lettura e di scrittura nei bambini. Il volume, frutto di una riflessione teorica dai diversi approcci e di un’attenzione costante alla pratica didattica, si rivolge agli educatori, agli insegnanti della scuola dell’infanzia e primaria, che desiderano riflettere sulla proficuità di azioni e sull’adeguatezza di strumenti, ripensandoli in un’ottica di miglioramento. Il testo presenta indicazioni ed orientamenti metodologici, corredati da un modello procedurale, nonché esemplificazioni operative e linee progettuali scaturite da attività in sezioni e classi scolastiche.
Anello Francesca (2024). Il primo apprendimento dei bambini di lettura e scrittura. Prospettive per l'azione didattica 2-6 anni. Lecce : Pensa MultiMedia.
Il primo apprendimento dei bambini di lettura e scrittura. Prospettive per l'azione didattica 2-6 anni
Anello Francesca
Conceptualization
2024-11-01
Abstract
Spontaneous children's writing and children's attempts to read highlight the need to think of valid and effective stimuli, to accompany the little ones in the continuum of basic skills or literacy. Children deal with the functioning of language within the problems of knowledge, construction and organization of experiences. An intentional intervention starting from the age of two, using "good" methodologies and play techniques and creating contexts suited to the fantasy world of children, can have advantageous consequences in the literacy process and for intrinsic motivation to learn. The problem of choosing the teaching method of reading and writing presents itself as a crucial issue. The methodological alternative of phonematization can facilitate the development of synthesis and analysis skills, which are the basis of the reading and writing process in children. The volume, the result of a theoretical reflection on the different approaches and of a constant attention to teaching practice, is aimed at educators, nursery and primary school teachers, who wish to reflect on the effectiveness of actions and the adequacy of tools, rethinking them with a view to improvement. The text presents teaching indications and methodological orientations, accompanied by a procedural model, operational examples and project lines arising from interventions in school sections and classes.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
ANELLO F. 19-11-Il primo apprendimento dei bambini di lettura e scrittura-versione editoriale.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Contributo completo
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
6.74 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.74 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


