This essay explores the concept of simultaneity in architectural and urban composition, in the physical and symbolic stratifications of space. Focusing on two projects by Ludovico Quaroni—the Mother Church of Gibellina and the mosque project for the 1976 competition in Rome—it examines the cultural exchanges that influenced both works. In the first case, the design deliberately renounces Catholic liturgical specificity, offering a true experiment in form and function. In the second, the project represents a contemporary reinterpretation of the ancient concept of the mosque. The composition "reinvents" (finds and renews) and transforms the meaning of the elements that coexist, even in contradiction, representing simultaneous worlds. Between these worlds, intermediate dimensions are established, highlighting the interaction of contrasting yet interconnected forces.

Il saggio ragiona sul concetto di simultaneità nella composizione architettonica e urbana e sulle stratificazioni fisiche e di significati. A partire da due progetti di Ludovico Quaroni, la Chiesa Madre di Gibellina e la moschea a Roma (concorso del 1976), si approfondiscono le contaminazioni culturali che portano, nel primo caso, alla consapevole rinuncia della specificità liturgica cattolica, una vera e propria sperimentazione, e, nell'altro, a una traduzione in chiave contemporanea del tema antico della moschea. La composizione "reinventa" (trova e rinnova) e cambia il senso delle parti che convivono, anche in contraddizione, rappresentando universi simultanei, fra i quali si insediano dimensioni intermedie.

Macaluso, L. (2024). Presenze simultanee fra oriente e occidente. In G.F. Tuzzolino, A. Sarro, L. Macaluso (a cura di), Mediterraneo. Architetture e migrazioni (pp. 117-127). Melfi : Libria.

Presenze simultanee fra oriente e occidente

Macaluso, Luciana
2024-10-01

Abstract

This essay explores the concept of simultaneity in architectural and urban composition, in the physical and symbolic stratifications of space. Focusing on two projects by Ludovico Quaroni—the Mother Church of Gibellina and the mosque project for the 1976 competition in Rome—it examines the cultural exchanges that influenced both works. In the first case, the design deliberately renounces Catholic liturgical specificity, offering a true experiment in form and function. In the second, the project represents a contemporary reinterpretation of the ancient concept of the mosque. The composition "reinvents" (finds and renews) and transforms the meaning of the elements that coexist, even in contradiction, representing simultaneous worlds. Between these worlds, intermediate dimensions are established, highlighting the interaction of contrasting yet interconnected forces.
Simultaneous Coexistence of Eastern and Western Influences
ott-2024
Settore CEAR-09/A - Composizione architettonica e urbana
Macaluso, L. (2024). Presenze simultanee fra oriente e occidente. In G.F. Tuzzolino, A. Sarro, L. Macaluso (a cura di), Mediterraneo. Architetture e migrazioni (pp. 117-127). Melfi : Libria.
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