The essay presents the first results of the research titled "Culture against terror: symbolic aspects and social impact of the 1993 attacks against the Italian artistic heritage", aiming to explore the symbolic meaning and the identity effects of the massacre that, on the night of May 27th 1993, killed 5 people in Florence and dramatically compromised the Torre dei Pulci, the Museo Diocesano of Santo Stefano al Ponte, and especially the Uffizi, where 173 paintings and more than 50 sculptures got damaged. Through the narrations given by those who lived through these events, the essay explores the meaning of the quality leap made by the Mafias and their secret advisors in targeting the heart of unique symbols of the Nation's identity.
Il saggio presenta i primi risultati di una ricerca dal titolo Cultura contro terrore: aspetti simbolici e impatto sociale degli attentati del 1993 contro il patrimonio artistico in Italia volta ad esplorare il significato simbolico e le ricadute identitarie, della strage che, nella notte del 27 maggio 1993, colpì Firenze uccidendo 5 persone ed arrecando danni enormi alla Torre dei Pulci a Palazzo Vecchio, al Museo Diocesano di Santo Stefano al Ponte, e soprattutto agli Uffizi dove furono danneggiati 173 quadri e più di 50 sculture. Attraverso i racconti dei protagonisti dell’epoca, esplora il significato del salto di qualità delle mafie e dei loro occulti suggeritori nel colpire al cuore dei simboli unici dell’identità nazionale.
Dino, A. (2024). L’arte ferita e l’arte che risana: memorie dalla strage di via dei Georgofili. SOCIOLOGIA, 58(3), 79-84.
L’arte ferita e l’arte che risana: memorie dalla strage di via dei Georgofili
Dino, Alessandra
2024-12-01
Abstract
The essay presents the first results of the research titled "Culture against terror: symbolic aspects and social impact of the 1993 attacks against the Italian artistic heritage", aiming to explore the symbolic meaning and the identity effects of the massacre that, on the night of May 27th 1993, killed 5 people in Florence and dramatically compromised the Torre dei Pulci, the Museo Diocesano of Santo Stefano al Ponte, and especially the Uffizi, where 173 paintings and more than 50 sculptures got damaged. Through the narrations given by those who lived through these events, the essay explores the meaning of the quality leap made by the Mafias and their secret advisors in targeting the heart of unique symbols of the Nation's identity.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
52149_Sociologia 3 2024_13_dino_ok.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
2.14 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.14 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.