The reform of the guidance system envisaged by the PNRR is the context in which the new Guidelines for guidance (2022) fit. With this article, we want to reflect on the reasons for the proposal of this legislative document, recognise the light and shadows in it and highlight the possible operational implications in the school. In particular, the aim is to define the roles of the educational actors involved in the process of guidance secondary school students and to clarify what kind of training would be useful for guidance teachers so that their work is sufficiently effective.
La riforma del sistema di orientamento prevista dal PNNR è il contesto in cui si inseriscono le nuove Linee guida per l’orientamento (2022). Con questo contributo, si vuole svolgere una riflessione sui motivi della proposta di questo documento normativo, rilevarne luci e ombre, oltre a prospettarne le possibili implicazioni operative nella scuola. In particolare, si vogliono definire i ruoli delle figure educative implicate nel processo di orientamento degli studenti della scuola secondaria di secondo grado, oltre a chiarire quale tipo di formazione degli insegnanti-orientatori sarebbe utile realizzare perché la loro attività risulti sufficientemente efficace.
Di Vita, A. (2024). Uno sguardo pedagogico alle nuove Linee guida per l'orientamento (2022). In L. Da Re (a cura di), Orientamento educativo e professionale. Teorie, pratiche e ricerche (pp. 91-101). Lecce : Pensa MultiMedia.
Uno sguardo pedagogico alle nuove Linee guida per l'orientamento (2022)
Di Vita, A.
Conceptualization
2024-01-01
Abstract
The reform of the guidance system envisaged by the PNRR is the context in which the new Guidelines for guidance (2022) fit. With this article, we want to reflect on the reasons for the proposal of this legislative document, recognise the light and shadows in it and highlight the possible operational implications in the school. In particular, the aim is to define the roles of the educational actors involved in the process of guidance secondary school students and to clarify what kind of training would be useful for guidance teachers so that their work is sufficiently effective.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di Vita.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: File pdf
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
3.28 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.28 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.