The autonomy of the criminal case from the substantive and procedural tax discipline, which finds its basis and legitimation in the first article of the legislative decree. n. 74/2000, has involved the jurisprudential development of notions and precepts deemed most adequate to the need to protect the property protected by the criminal precept, even if they do not coincide with those commonly ac cepted by the prerequisite tax law rules. The crime of undue compensation was introduced by art. 35, paragraph 7, legislative decree 4 July 2006, n. 223, converted by law. 4 August 2006, n. 248. Art. 10-quater, legislative decree no. 74/2000 outlines the case of those who, making use of the institution of compensation, fail to pay sums due, using “non due” or “nonexistent” credits. Even before the introduction of the case, conduct linked to refunds and tax credits was taken into consideration. Reference is made to the art. 1, legislative decree n. 74/2000, which contains the definitions, in letters d) and g). The case, subject to review by the legislator with the legislative decree. 24 September 2015, n. 158, distinguished the undue compensation of credits not due from the com pensation of nonexistent credits: in fact, a different penalty is foreseen depend ing on whether the conduct consists in the use of “nondue” credits or “nonex istent” credits as compensation. The present reflections arise from the lack of an express legislative definition of the notions of nonexistence and noneligibility of the tax credit in the criminaltax legislation, and from the gaps found in the dis ciplinary field of administrative sanctions also highlighted by the jurisprudence of the Supreme Court, which has offered useful food for thought on the essential features of the crime pursuant to art. 10-quater, legislative decree n. 74/2000, in particular on the difficulties of interpreting the terms used to outline and diversi fy the conduct in the two types of undue compensation thus punished.
L’autonomia della fattispecie penale dalla disciplina sostanziale e procedurale di matrice tributaria, che trova fondamento e legittimazione nel primo articolo del d.lg. n. 74/2000, ha comportato l’elaborazione giurisprudenziale di nozioni e di precetti ritenuti più adeguati all’esigenza di tutela del bene protetto dal precet to penale, anche non coincidenti con quelli comunemente accolti dalle norme di diritto tributario presupposte. Il reato di indebita compensazione è stato introdotto dall’art. 35, comma 7, d.l. 4 luglio 2006, n. 223, convertito dalla l. 4 agosto 2006, n. 248. L’art. 10qua- ter, d.lg. n. 74/2000 delinea la fattispecie di chi, avvalendosi dell’istituto della compensazione, omette il versamento di somme dovute, utilizzando crediti “non spettanti” ovvero “inesistenti”. Già prima dell’introduzione della fattispecie erano prese in considerazione le condotte collegate ai rimborsi e ai crediti d’imposta. Si richiama l’art. 1, d.lg. n. 74/2000, che contiene le definizioni, alle lettere d) e g). La fattispecie, oggetto di revisione da parte del legislatore con il d.lg. 24 settembre 2015, n. 158, ha di stinto l’indebita compensazione di crediti non spettanti dalla compensazione di crediti inesistenti: è infatti prevista una pena differente a seconda che la condotta consista nell’utilizzazione in compensazione di crediti “non spettanti” ovvero di crediti “inesistenti”. Le presenti riflessioni nascono dalla carenza di una defini zione legislativa espressa delle nozioni di inesistenza e non spettanza del credito d’imposta nella normativa penaltributaria, e dalle lacune riscontrabili nell’am bito disciplinare delle sanzioni amministrative evidenziate anche dalla giurispru denza della Suprema Corte, che ha offerto un utile spunto di riflessione sui tratti essenziali del reato ex art. 10quater, d.lg. n. 74/2000, in particolar modo sulle difficoltà interpretative delle locuzioni utilizzate per delineare e diversificare la condotta nelle due tipologie di indebita compensazione così punite.
Maria Concetta Parlato (2023). Crediti non spettanti e inesistenti nell’indebita compensazione ex art. 10 quater, d.lg. n. 74/2000. DIRITTO E PROCESSO TRIBUTARIO, 3(3), 439-467.
Crediti non spettanti e inesistenti nell’indebita compensazione ex art. 10 quater, d.lg. n. 74/2000
Maria Concetta Parlato
2023-01-01
Abstract
The autonomy of the criminal case from the substantive and procedural tax discipline, which finds its basis and legitimation in the first article of the legislative decree. n. 74/2000, has involved the jurisprudential development of notions and precepts deemed most adequate to the need to protect the property protected by the criminal precept, even if they do not coincide with those commonly ac cepted by the prerequisite tax law rules. The crime of undue compensation was introduced by art. 35, paragraph 7, legislative decree 4 July 2006, n. 223, converted by law. 4 August 2006, n. 248. Art. 10-quater, legislative decree no. 74/2000 outlines the case of those who, making use of the institution of compensation, fail to pay sums due, using “non due” or “nonexistent” credits. Even before the introduction of the case, conduct linked to refunds and tax credits was taken into consideration. Reference is made to the art. 1, legislative decree n. 74/2000, which contains the definitions, in letters d) and g). The case, subject to review by the legislator with the legislative decree. 24 September 2015, n. 158, distinguished the undue compensation of credits not due from the com pensation of nonexistent credits: in fact, a different penalty is foreseen depend ing on whether the conduct consists in the use of “nondue” credits or “nonex istent” credits as compensation. The present reflections arise from the lack of an express legislative definition of the notions of nonexistence and noneligibility of the tax credit in the criminaltax legislation, and from the gaps found in the dis ciplinary field of administrative sanctions also highlighted by the jurisprudence of the Supreme Court, which has offered useful food for thought on the essential features of the crime pursuant to art. 10-quater, legislative decree n. 74/2000, in particular on the difficulties of interpreting the terms used to outline and diversi fy the conduct in the two types of undue compensation thus punished.File | Dimensione | Formato | |
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