Since its presentation, the new European regulation on artificial intelligence has been the subject of critical reflections, mainly because of an overall structure judged by many to be insufficient to respond to the protection needs arising from the growing use of AI systems: prohibitions reduced to a minimum, simple transparency obligations for AI systems that present specific risks of impersonation and deception, a risk management system that is documentary in nature and referred to those directly involved. Considerably less attention has been paid, however, to the option made upstream by the EU legislature to adopt a risk-based approach. The purpose of this article is to focus attention on the underlying choice, which informs the overall logic of the entire regulatory system of the regulation and the detailed rules that compose it, to regulate artificial intelligence systems through the so-called risk-regulation, and above all to think about the repercussions of this choice on the distribution of benefits and losses deriving from the use of AI systems, formulating in closing some interpretative proposals aimed at encouraging a reading of the regulation more oriented towards distributional considerations, and that gives space to those protection needs that risk being accommodated only to a marginal extent in the discipline in question.

Fin dalla sua presentazione, il nuovo regolamento europeo sull’intelligenza artificiale è stato oggetto di riflessioni critiche, soprattutto in ragione di un impianto complessivo giudicato da molti insufficiente a rispondere ai bisogni di tutela che derivano dal crescente impiego di sistemi di IA: divieti ridotti al minimo, semplici obblighi di trasparenza per i sistemi di IA che presentano rischi specifici di impersonificazione e inganno, un sistema di gestione del rischio di tipo documentale e rimesso ai diretti interessati. Un’attenzione decisamente minore è stata invece dedicata all’opzione, compiuta a monte dal legislatore Ue, di adottare un approccio basato sul rischio.Scopo del presente articolo è quello di focalizzare l’attenzione sulla scelta di fondo, che informa la logica complessiva dell’intero impianto normativo del regolamento e le regole di dettaglio che lo compongono, di disciplinare i sistemi di intelligenza artificiale attraverso la c.d. risk-regulation, e soprattutto di ragionare sulle ripercussioni di questa scelta sulla distribuzione dei benefici e delle perdite derivanti dall’impiego di sistemi di IA, formulando in chiusura alcune proposte interpretative volte a favorire una lettura del regolamento maggiormente orientata a considerazioni di tipo distributivo, e che dia spazio a quei bisogni di tutela che rischiano di trovare accoglimento solo in misura marginale nella disciplina in commento.

smorto (2024). Distribuzione del rischio e tutela dei diritti nel regolamento europeo sull’intelligenza artificiale: una rflessione critica. IL FORO ITALIANO(5), 208-220.

Distribuzione del rischio e tutela dei diritti nel regolamento europeo sull’intelligenza artificiale: una rflessione critica

smorto
2024-01-01

Abstract

Since its presentation, the new European regulation on artificial intelligence has been the subject of critical reflections, mainly because of an overall structure judged by many to be insufficient to respond to the protection needs arising from the growing use of AI systems: prohibitions reduced to a minimum, simple transparency obligations for AI systems that present specific risks of impersonation and deception, a risk management system that is documentary in nature and referred to those directly involved. Considerably less attention has been paid, however, to the option made upstream by the EU legislature to adopt a risk-based approach. The purpose of this article is to focus attention on the underlying choice, which informs the overall logic of the entire regulatory system of the regulation and the detailed rules that compose it, to regulate artificial intelligence systems through the so-called risk-regulation, and above all to think about the repercussions of this choice on the distribution of benefits and losses deriving from the use of AI systems, formulating in closing some interpretative proposals aimed at encouraging a reading of the regulation more oriented towards distributional considerations, and that gives space to those protection needs that risk being accommodated only to a marginal extent in the discipline in question.
2024
smorto (2024). Distribuzione del rischio e tutela dei diritti nel regolamento europeo sull’intelligenza artificiale: una rflessione critica. IL FORO ITALIANO(5), 208-220.
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