This study focuses on the evolution of crime news prioritization criteria. To this end, their development from independent prioritization by prosecutors in the 1980s to the prioritization framework of the Cartabia Reform is traced. Additionally, this study considers the bill currently under discussion in the Parliament along with the proposed constitutional amendment aimed at introducing the separation of careers. The impact of priorities on the criminal justice system is highlighted — with particular attention to the heightened risk of ‘procedural euthanasia’ in a context of overcriminalization. This stresses the need to strike a balance between the requirements of efficiency imposed by the Law 134 of 2021, respect for constitutional principles, and the protection of procedural guarantees. The legislative identification of the priority criteria continues in the attenuation of the principle enshrined in Article 112 of the Constitution, by legislatively directing the actions of the investigative bodies to optimize the allocation of investigative resources and allow priorities to perform only an organizational function.

Lo studio traccia l’evoluzione dei criteri di priorità per la gestione delle notizie di reato, dall’adozione autonoma da parte di alcune Procure negli anni ’80 sino al tentativo di sistematizzazione portato avanti con la Riforma Cartabia, tenendo conto anche del disegno di legge in discussione in Parlamento e della manovra costituzionale volta a introdurre la separazione delle carriere. Viene messo in luce l’impatto delle priorità sul sistema penale, con particolare attenzione al profilarsi del rischio di “eutanasie processuali” in un contesto di eccessiva criminalizzazione. Sorge così la necessità di trovare un equilibrio tra l’esigenza di efficienza cui si ispira la legge 134 del 2021, il rispetto dei principi costituzionali e la tutela delle garanzie processuali. L’individuazione legislativa dei criteri di priorità prosegue nell’attenuazione del principio sancito dall’art. 112 Cost., indirizzando legislativamente l’agire degli organi requirenti per ottimizzare l’allocazione delle risorse investigative e consentire alle priorità di svolgere solo una funzione organizzativa.

Virga Veronica (2024). Obbligatorietà flessibile e criteri di priorità. LA LEGISLAZIONE PENALE, 1-16.

Obbligatorietà flessibile e criteri di priorità

Virga Veronica
2024-06-19

Abstract

This study focuses on the evolution of crime news prioritization criteria. To this end, their development from independent prioritization by prosecutors in the 1980s to the prioritization framework of the Cartabia Reform is traced. Additionally, this study considers the bill currently under discussion in the Parliament along with the proposed constitutional amendment aimed at introducing the separation of careers. The impact of priorities on the criminal justice system is highlighted — with particular attention to the heightened risk of ‘procedural euthanasia’ in a context of overcriminalization. This stresses the need to strike a balance between the requirements of efficiency imposed by the Law 134 of 2021, respect for constitutional principles, and the protection of procedural guarantees. The legislative identification of the priority criteria continues in the attenuation of the principle enshrined in Article 112 of the Constitution, by legislatively directing the actions of the investigative bodies to optimize the allocation of investigative resources and allow priorities to perform only an organizational function.
19-giu-2024
Settore IUS/16 - Diritto Processuale Penale
Virga Veronica (2024). Obbligatorietà flessibile e criteri di priorità. LA LEGISLAZIONE PENALE, 1-16.
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