The Taccuino di Bonn, a precious testimony until 1891 of Luigi Pirandello's decisive stay in the German city, participates in a particularly "adventurous" way in the editorial vicissitudes involving the private papers of the writer from Agrigento. Restored to light in its entirety in the meritorious editorial guise of 2022, Pirandello's manuscript offers itself as "the space in which the creative magma is deposited, starting from data and facts, naturalistic and chronicle-like, which are transformed into representation and narration, into lyrical sketches as well as into prose and verse narratives". The melting pot of themes and forms of Pirandello's poetics that is condensed here is thus configured as a further exemplary expression of the internal intertextuality that animates his work. It is precisely on the dense arsenal of this "poietic storehouse", on the dense weave of personal reflections, of self-exegetic interpolations, of epochal balances that substantiate the notebook's intellectual autobiographism, that these pages intend to dwell, to highlight how sensitive its inclination towards the "vertical of the twentieth century" already appears.

Il Taccuino di Bonn, testimonianza preziosa, sino al 1891 del determinante soggiorno di Luigi Pirandello nella città tedesca, partecipa in modo particolarmente “avventuroso” delle vicissitudini redazionali che coinvolgono le carte private dello scrittore agrigentino. Restituito integralmente alla luce nella meritoria veste redazionale del 2022, il manoscritto pirandelliano si offre come “lo spazio in cui si deposita il magma creativo, a partire da dati e fatti, naturalistici e cronachistici, che si trasformano in rappresentazione e narrazione, in bozzetti lirici come in racconto in prosa e in versi”. Il crogiuolo di temi e forme della poetica pirandelliana che così vi si condensa si configura, pertanto, come un’ espressione ulteriormente esemplare dell’intertestualità interna che ne anima l’opera. Proprio sul fitto arsenale di tale “magazzino poietico”, sulla trama foltissima di riflessioni personali, di interpolazioni autoesegetiche, di bilanci epocali di cui si sostanzia l’autobiografismo intellettuale del taccuino, queste pagine intendono soffermarsi, per porre in risalto come sensibile ne appaia già l’inclinazione sulla “verticale del Novecento”.

La Monaca D (2024). «Io vi lotto/ contro i fantasmi miei contro me stesso»: il Taccuino di Bonn di Luigi Pirandello. SINESTESIE, 13(42), 1-15.

«Io vi lotto/ contro i fantasmi miei contro me stesso»: il Taccuino di Bonn di Luigi Pirandello

La Monaca D
2024-01-01

Abstract

The Taccuino di Bonn, a precious testimony until 1891 of Luigi Pirandello's decisive stay in the German city, participates in a particularly "adventurous" way in the editorial vicissitudes involving the private papers of the writer from Agrigento. Restored to light in its entirety in the meritorious editorial guise of 2022, Pirandello's manuscript offers itself as "the space in which the creative magma is deposited, starting from data and facts, naturalistic and chronicle-like, which are transformed into representation and narration, into lyrical sketches as well as into prose and verse narratives". The melting pot of themes and forms of Pirandello's poetics that is condensed here is thus configured as a further exemplary expression of the internal intertextuality that animates his work. It is precisely on the dense arsenal of this "poietic storehouse", on the dense weave of personal reflections, of self-exegetic interpolations, of epochal balances that substantiate the notebook's intellectual autobiographism, that these pages intend to dwell, to highlight how sensitive its inclination towards the "vertical of the twentieth century" already appears.
2024
Settore L-FIL-LET/11 - Letteratura Italiana Contemporanea
La Monaca D (2024). «Io vi lotto/ contro i fantasmi miei contro me stesso»: il Taccuino di Bonn di Luigi Pirandello. SINESTESIE, 13(42), 1-15.
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