The article proposes a reflection on the educational effectiveness of e-learning intertwined with an active, participatory and reflective presence in a university context . In particular, it explores the educational value of the Moodle platform, used in two ways: on the one hand as a learning environment in which teachers can propose specifically structured, scalable and customizable training paths, with modules freely accessible by students, on the other hand, as a co-built context of multi-dimensional immersion in the learning path, both for teachers and students. The aim of the experience is the development of a model of university teaching innovation, which uses e-learning environments to enrich the learning processes of students
L'articolo propone una riflessione sull’efficacia formativa dell’e-learning intrecciata ad una didattica in presenza attiva, partecipativa e riflessiva in un contesto universitario. In particolare, esplora la valenza formativa della piattaforma Moodle, utilizzata in duplice modalità: da un lato come ambiente di apprendimento in cui i docenti possono proporre percorsi formativi appositamente strutturati, scalabili e personalizzabili, con moduli fruibili liberamente dagli studenti, dall’altro lato, come contesto co-costruito di immersione multi-dimensionale nel percorso di apprendimento, sia per docenti che per studenti. Finalità dell’esperienza è la messa a punto di un modello di innovazione didattica universitaria, che utilizza ambienti e-learning per arricchire i processi di apprendimento degli studenti
Elena Mignosi, Eleonora Spada (2024). L’efficacia formativa dell’e-learning in un CORSO DI PEDAGOGIA DI COMUNITA’. Un nuovo scenario per un apprendimento significativo. LLL, V.21(44), 327-338.
L’efficacia formativa dell’e-learning in un CORSO DI PEDAGOGIA DI COMUNITA’. Un nuovo scenario per un apprendimento significativo.
Elena Mignosi
;Eleonora Spada
2024-05-31
Abstract
The article proposes a reflection on the educational effectiveness of e-learning intertwined with an active, participatory and reflective presence in a university context . In particular, it explores the educational value of the Moodle platform, used in two ways: on the one hand as a learning environment in which teachers can propose specifically structured, scalable and customizable training paths, with modules freely accessible by students, on the other hand, as a co-built context of multi-dimensional immersion in the learning path, both for teachers and students. The aim of the experience is the development of a model of university teaching innovation, which uses e-learning environments to enrich the learning processes of studentsFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo-LLL pubblicato 2533-1-10-20240605.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo pubblicato
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
747.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
747.5 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.