The paper reflects on the status of abstract art through the critical examination of three key notions of contemporary aesthetic reflection: form, figure, and gesture. The image of the labyrinth is used as a privileged interpretative filter of the notions at play. In this way, an attempt is made to outline a semiotics of abstract arts attentive to a mythical archetype, the labyrinth, with immense heuristic potential.

Francesco La Mantia (2024). Labirinto e Astrazione. Note di Semiotica delle Arti. INTRASFORMAZIONE, 13(1), 102-115.

Labirinto e Astrazione. Note di Semiotica delle Arti

Francesco La Mantia
2024-01-01

Abstract

The paper reflects on the status of abstract art through the critical examination of three key notions of contemporary aesthetic reflection: form, figure, and gesture. The image of the labyrinth is used as a privileged interpretative filter of the notions at play. In this way, an attempt is made to outline a semiotics of abstract arts attentive to a mythical archetype, the labyrinth, with immense heuristic potential.
2024
Settore M-FIL/05 - Filosofia E Teoria Dei Linguaggi
Settore M-FIL/04 - Estetica
Francesco La Mantia (2024). Labirinto e Astrazione. Note di Semiotica delle Arti. INTRASFORMAZIONE, 13(1), 102-115.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La Mantia compressed.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 8.69 MB
Formato Adobe PDF
8.69 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/635933
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact