The book "School Squares: Reinventing the Dialogue between School and City" by Paolo Pileri, Cristina Renzoni, and Paola Savoldi focuses on the role of school buildings and their urban context in the society. The book features texts, photographs, and illustrations to explore the link between school and city. Divided into four sections - "Debating", "Recognizing", "Imagining", and "Learning" - the book serves as a toolkit for professionals and residents to understand and improve educational spaces. Through the study of pilot cases, the text promotes incremental and adaptive intervention tactics, fosters dialogue between schools and cities, and advocates for the construction of cultural and socio-ecological infrastructures for a renovated role of the school. With its accessibility, the book encourages residents, professionals, and communities to engage in the reinterpretation of educational environments.

Il libro "Piazze scolastiche: Reinventare il dialogo tra scuola e città" di Paolo Pileri, Cristina Renzoni e Paola Savoldi si concentra sul ruolo degli edifici scolastici e del loro contesto urbano, attraverso approcci empirici. Nel libro sono presenti testi, fotografie e illustrazioni per esplorare il legame tra scuola e città. Diviso in quattro sezioni - "Argomentare", "Riconoscere", "Immaginare" e "Imparare" - il libro funge da toolkit per professionisti e abitanti interessati alla cura dello spazio urbano nel comprendere e migliorare gli spazi educativi. Attraverso lo studio di casi pilota, il testo promuove tattiche di intervento incrementali e adattive, favorisce il dialogo tra scuole e città e invita alla costruzione di infrastrutture culturali e socio-ecologiche per una città visione del ruolo della scuola in città. Con la sua accessibilità, il libro stimola abitanti, professionisti e comunità a impegnarsi nella reinterpretazione degli ambienti educativi.

Lisi, G. (2023). Recensione di Pileri P., Renzoni C., Savoldi P. (2022). Piazze scolastiche. Reiventare il dialogo tra scuola e città, Corraini.

Recensione di Pileri P., Renzoni C., Savoldi P. (2022). Piazze scolastiche. Reiventare il dialogo tra scuola e città, Corraini

Lisi, Gloria
2023-12-01

Abstract

The book "School Squares: Reinventing the Dialogue between School and City" by Paolo Pileri, Cristina Renzoni, and Paola Savoldi focuses on the role of school buildings and their urban context in the society. The book features texts, photographs, and illustrations to explore the link between school and city. Divided into four sections - "Debating", "Recognizing", "Imagining", and "Learning" - the book serves as a toolkit for professionals and residents to understand and improve educational spaces. Through the study of pilot cases, the text promotes incremental and adaptive intervention tactics, fosters dialogue between schools and cities, and advocates for the construction of cultural and socio-ecological infrastructures for a renovated role of the school. With its accessibility, the book encourages residents, professionals, and communities to engage in the reinterpretation of educational environments.
dic-2023
Settore ICAR/21 - Urbanistica
Lisi, G. (2023). Recensione di Pileri P., Renzoni C., Savoldi P. (2022). Piazze scolastiche. Reiventare il dialogo tra scuola e città, Corraini.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
42_infolio_GL.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 602.28 kB
Formato Adobe PDF
602.28 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/631117
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact