The increase in social networking accounts among the young people of the Alpha generation draws the attention of educational institutions on the possible online misinformation on health prevention topics. It is well known by now how social networks can contribute to the identity construction of preadolescents, but it is equally well known how difficult it is to recognise in these environments a pedagogical potential capable of developing health-promoting activities for them. This contribution aims to investigate how and to what extent it is possible to realise media-educational contents that talk about bodies, physical, mental and social health on Instagram. The following netnography research was conducted on 99 students aged 13 years, belonging to the secondary schools involved in the #edusocialhealth project, in order to derive illustrative results on how to create posts that are functional to the bio-psycho-social well-being of young people.

L’incremento di account di social networking tra i giovani della generazione Alpha richiama l’attenzione delle istituzioni educative sulla possibile disinformazione online rispetto a tematiche di prevenzione alla salute. È noto ormai come i social network possano contribuire alla costruzione identitaria dei preadolescenti, ma è altrettanto risaputo come sia difficile riconoscere in questi ambienti un potenziale pedagogico capace di sviluppare attività a favore della salute degli stessi. Il presente contributo si prefigge di indagare come e quanto sia possibile realizzare contenuti mediaeducativi che parlino di corpi, salute fisica, mentale e sociale su Instagram. La ricerca netnografia che segue è stata condotta su 99 studenti di 13 anni, appartenenti alle scuole secondarie coinvolte nel progetto #edusocialsalute, al fine di ricavare risultati esemplificativi su come creare post funzionali al benessere bio-psico-sociale giovanile.

Alessio Castiglione (2024). #Edusocialsalute: un progetto di prevenzione alla salute su Instagram a favore degli account e dei corpi preadolescenziali. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XV(4), 737-751.

#Edusocialsalute: un progetto di prevenzione alla salute su Instagram a favore degli account e dei corpi preadolescenziali

Alessio Castiglione
Primo
2024-03-05

Abstract

The increase in social networking accounts among the young people of the Alpha generation draws the attention of educational institutions on the possible online misinformation on health prevention topics. It is well known by now how social networks can contribute to the identity construction of preadolescents, but it is equally well known how difficult it is to recognise in these environments a pedagogical potential capable of developing health-promoting activities for them. This contribution aims to investigate how and to what extent it is possible to realise media-educational contents that talk about bodies, physical, mental and social health on Instagram. The following netnography research was conducted on 99 students aged 13 years, belonging to the secondary schools involved in the #edusocialhealth project, in order to derive illustrative results on how to create posts that are functional to the bio-psycho-social well-being of young people.
5-mar-2024
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Alessio Castiglione (2024). #Edusocialsalute: un progetto di prevenzione alla salute su Instagram a favore degli account e dei corpi preadolescenziali. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XV(4), 737-751.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
castiglione_qtimes-jetss_gen24_1.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo completo
Dimensione 909.01 kB
Formato Adobe PDF
909.01 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/628993
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact