The contribution traces the origins of the principle of the Rule of law to confirm its be- longing to the heritage of common traditions shared by the EU Member States. Con- sidering the lack of an extensive, or explicative notion of the formula, its conceptual evolution was hermeneutically led by the jurisprudence of the supranational courts, renewing, and thickening the gravitational core of the Rule of law with very specific substantial values which also concern techniques of distribution of powers, institution- al devices to guarantee balance between public powers, and strict rules for the judicial authorities. Among the many corollaries of the Rule of law, the paper focuses on the principle of independence of the judiciary and the principle of effective judicial protec- tion, demonstrating their relevance for the sound financial management of the Union budget. Indeed, by virtue of the principle of sincere cooperation, the Member States are required to adopt concrete measures to penalize fraud and effectively prosecute all conduct potentially harmful to the European budget and to the financial interests of the Union, as a precondition to guarantee the multilevel system of protection of the European citizens’ rights, ultimate beneficiaries of the resources allocated by the EU budget. After a brief reconstruction of the range of tools activated up to now at the EU level to prevent and counteract the Rule of law backsliding, the general regime of conditionality for the protection of the EU budget is introduced (Regulation 2092/2020). Among the virtuous aspects, at least theoretically the new mechanism is capable of overcoming the procedural limit that has so far hindered the activation of the “suspension clause”, pur- suant to Art. 7, TEU, and it seems to project itself into a dimension of systemic protec- tion, proposing “double” potentials effects of constitutional relevance. It is, therefore, necessary to make wise use of such potential.
Il presente contributo ripercorre l’origine del principio di Stato di diritto per confer- marne l’appartenenza al patrimonio di tradizioni condiviso dagli Stati membri. In difet- to di elementi esplicativi in ordine al contenuto della formula, l’evoluzione concettuale guidata in via ermeneutica dalla giurisprudenza delle Corti sovranazionali ha rinnova- to ed infittito il nucleo gravitazionale dello Stato di diritto di valori sostanziali ben pre- cisi che ricomprendono tecniche di ripartizione dei poteri, garanzie di equilibrio tra i poteri pubblici e regole di organizzazione della giustizia. Il lavoro dedica particolare attenzione a due corollari dello Stato di diritto, il principio di indipendenza del giudi- ziario ed il principio di effettività della tutela giurisdizionale, dimostrando la loro rile- vanza per la sana gestione finanziaria del bilancio dell’Unione. In virtù del principio di leale collaborazione, infatti, gli Stati membri sono tenuti ad adottare misure adeguate a sanzionare le frodi, perseguendo efficacemente le condotte pregiudizievoli per il bilan- cio europeo e per gli interessi finanziari dell’Unione, a presidio del sistema di prote- zione multilivello dei diritti fondamentali dei cittadini europei, beneficiari ultimi delle risorse gravanti sul bilancio UE. Dopo una breve ricostruzione del ventaglio di strumenti finora attivati a livello europeo per prevenire e contrastare la crisi dello Stato di diritto, viene introdotto il regime ge- nerale di condizionalità a protezione del bilancio dell’Unione, reg. (UE, Euratom) 2020/2092. Tra gli aspetti virtuosi, almeno in via teorica, il nuovo meccanismo consen- te di superare il limite procedurale che ha finora ostacolato l’attivazione della c.d. clausola di sospensione di cui all’art. 7, TUE, e sembra proiettarsi in una dimensione di tutela di respiro sistemico, presentando “duplici” potenzialità di rilievo costituzionale. Potenzialità, queste, di cui occorre fare sapiente uso.
Cristiana Livolsi (2023). Stato di diritto, bilancio UE e leale collaborazione. Riflessioni alla luce del regolamento sulla condizionalità finanziaria. IL DIRITTO DELL'UNIONE EUROPEA(2), 219-277.
Stato di diritto, bilancio UE e leale collaborazione. Riflessioni alla luce del regolamento sulla condizionalità finanziaria
Cristiana Livolsi
Primo
2023-03-01
Abstract
The contribution traces the origins of the principle of the Rule of law to confirm its be- longing to the heritage of common traditions shared by the EU Member States. Con- sidering the lack of an extensive, or explicative notion of the formula, its conceptual evolution was hermeneutically led by the jurisprudence of the supranational courts, renewing, and thickening the gravitational core of the Rule of law with very specific substantial values which also concern techniques of distribution of powers, institution- al devices to guarantee balance between public powers, and strict rules for the judicial authorities. Among the many corollaries of the Rule of law, the paper focuses on the principle of independence of the judiciary and the principle of effective judicial protec- tion, demonstrating their relevance for the sound financial management of the Union budget. Indeed, by virtue of the principle of sincere cooperation, the Member States are required to adopt concrete measures to penalize fraud and effectively prosecute all conduct potentially harmful to the European budget and to the financial interests of the Union, as a precondition to guarantee the multilevel system of protection of the European citizens’ rights, ultimate beneficiaries of the resources allocated by the EU budget. After a brief reconstruction of the range of tools activated up to now at the EU level to prevent and counteract the Rule of law backsliding, the general regime of conditionality for the protection of the EU budget is introduced (Regulation 2092/2020). Among the virtuous aspects, at least theoretically the new mechanism is capable of overcoming the procedural limit that has so far hindered the activation of the “suspension clause”, pur- suant to Art. 7, TEU, and it seems to project itself into a dimension of systemic protec- tion, proposing “double” potentials effects of constitutional relevance. It is, therefore, necessary to make wise use of such potential.File | Dimensione | Formato | |
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