The paper orbits around Lévinas’ idea of teaching as opposite to Socratic maieutic method. According to the phenomenologist, pursuing only the goal of drawing out of the students what is already contained in them relegates teaching to a secondary role and, first and foremost, underlies an anthropology centered on the ego and not on the relationship. The aim of the paper is to show how this anthropology is unable to respond to many “emergencies” of contemporary education. Tema dell’articolo è l’idea levinassiana di insegnamento come opposta al metodo maieutico di Socrate. Secondo il fenomenologo, proporsi soltanto l’obiettivo di tirar fuori dallo studente ciò che è già presente in lui, significa relegare l’insegnamento in un ruolo secondario e, soprattutto, sottende una antropologia centrata sull’ego e non sulla relazione. Lo scopo del contributo è mostrare come questa antropologia sia incapace di rispondere a molte delle “emergenze” dell’educazione contemporanea.
Giuseppina D'Addelfio (2023). What is not Teaching? Levinassian Notes on Maieutics and Contemporary Education. ENCYCLOPAIDEIA, 27, 81-88 [10.6092/issn.1825-8670/16892].
What is not Teaching? Levinassian Notes on Maieutics and Contemporary Education
Giuseppina D'Addelfio
2023-01-01
Abstract
The paper orbits around Lévinas’ idea of teaching as opposite to Socratic maieutic method. According to the phenomenologist, pursuing only the goal of drawing out of the students what is already contained in them relegates teaching to a secondary role and, first and foremost, underlies an anthropology centered on the ego and not on the relationship. The aim of the paper is to show how this anthropology is unable to respond to many “emergencies” of contemporary education. Tema dell’articolo è l’idea levinassiana di insegnamento come opposta al metodo maieutico di Socrate. Secondo il fenomenologo, proporsi soltanto l’obiettivo di tirar fuori dallo studente ciò che è già presente in lui, significa relegare l’insegnamento in un ruolo secondario e, soprattutto, sottende una antropologia centrata sull’ego e non sulla relazione. Lo scopo del contributo è mostrare come questa antropologia sia incapace di rispondere a molte delle “emergenze” dell’educazione contemporanea.File | Dimensione | Formato | |
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