The essay aims to draw attention to the relationship - and continuity - existing between pagan worship and Christianity, underlining how a series of similarities between the two dimensions are evident. After a brief introduction that clarifies the characteristics of idolatry, the case analyzed is that of Saint Faith in Conques, a martyr of the 3rd century, whose Liber miraculorum, written by Bernard of Angers in the 11th century. and then expanded by subsequent hands, it reports the miracles performed by her. The cult of Saint Faith is all the more significant due to a series of peculiar characteristics: first of all the 'character' of the saint, who demands and obtains from her devotees the delivery of their golden objects, manifesting herself mainly through dreams and apparitions; therefore the richness of the cult itself, the medium of which is the very precious simulacrum known as the Majesty of Holy Faith and which still exists, at the sight of which Bernardo himself expresses serious doubts, considering it extremely similar to a pagan idol. The author of Liber then changes his mind, learning of the many miracles performed. The path of similarity with the pagan cult is also corroborated by a comparison made with a classical source. The text we use is taken from the citation that Cicero, in De divinatione, makes of a passage by Celsus, in which he tells an anecdote relating to Hannibal, which happened at the temple of Juno on the Lacinio promontory (today Capo Colonna). The behavior of the saint and that of the pagan deity appear particularly similar and comparable, as both defend their gold convincingly and using force.

Il saggio ha l’obiettivo di porre l’attenzione sulla relazione – e la continuità – esistente tra culto pagano e Cristianesimo, sottolineando come siano evidenti una serie di similarità tra le due dimensioni. Dopo una breve introduzione che chiarisce i caratteri dell’idolatria, il caso analizzato è quello di santa Fede a Conques, martire del III sec., il cui Liber miraculorum, scritto da Bernardo d’Angers nell’XI sec. e ampliato poi da mani successive, riporta i miracoli da lei operati. Il culto di santa Fede risulta quanto più significativo in forza di una serie di caratteristiche peculiari: in primis il 'carattere' della santa, che pretende e ottiene dai suoi devoti la consegna dei loro oggetti d’oro, manifestandosi prevalentemente attraverso sogni e apparizioni; quindi la ricchezza del culto stesso, il cui mezzo è il preziosissimo simulacro noto come la Maestà di santa Fede e tuttora esistente, alla cui vista lo stesso Bernardo manifesta serie perplessità, considerandolo estremamente simile a un idolo pagano. L’autore del Liber poi si ricrede, venendo a conoscenza dei tanti prodigi operati. La strada della similarità con il culto pagano è altresì corroborata da un confronto effettuato con una fonte classica. Il testo di cui ci si serve è tratto dalla citazione che Cicerone, nel De divinatione, fa di un passo di Celso, nel quale racconta un aneddoto relativo ad Annibale, accaduto presso il tempio di Giunone sul promontorio Lacinio (oggi Capo Colonna). Il comportamento della santa e quello della divinità pagana appaiono particolarmente affini e comparabili, in quanto entrambe difendono il proprio oro in modo convincente e ricorrendo alla forza.

Papasidero, M. (2012). Il culto "idolatrico" cristiano medievale: il caso di santa Fede a Conques. MEDIAEVAL SOPHIA, 11, 176-196.

Il culto "idolatrico" cristiano medievale: il caso di santa Fede a Conques

Papasidero, Marco
2012-01-01

Abstract

The essay aims to draw attention to the relationship - and continuity - existing between pagan worship and Christianity, underlining how a series of similarities between the two dimensions are evident. After a brief introduction that clarifies the characteristics of idolatry, the case analyzed is that of Saint Faith in Conques, a martyr of the 3rd century, whose Liber miraculorum, written by Bernard of Angers in the 11th century. and then expanded by subsequent hands, it reports the miracles performed by her. The cult of Saint Faith is all the more significant due to a series of peculiar characteristics: first of all the 'character' of the saint, who demands and obtains from her devotees the delivery of their golden objects, manifesting herself mainly through dreams and apparitions; therefore the richness of the cult itself, the medium of which is the very precious simulacrum known as the Majesty of Holy Faith and which still exists, at the sight of which Bernardo himself expresses serious doubts, considering it extremely similar to a pagan idol. The author of Liber then changes his mind, learning of the many miracles performed. The path of similarity with the pagan cult is also corroborated by a comparison made with a classical source. The text we use is taken from the citation that Cicero, in De divinatione, makes of a passage by Celsus, in which he tells an anecdote relating to Hannibal, which happened at the temple of Juno on the Lacinio promontory (today Capo Colonna). The behavior of the saint and that of the pagan deity appear particularly similar and comparable, as both defend their gold convincingly and using force.
2012
Settore M-STO/07 - Storia Del Cristianesimo E Delle Chiese
Papasidero, M. (2012). Il culto "idolatrico" cristiano medievale: il caso di santa Fede a Conques. MEDIAEVAL SOPHIA, 11, 176-196.
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