The "discourse", in Foucauldian terms, surrounding sustainability is currently characterised by its relevance and urgency. There are numerous institutional and media platforms that address this topic, and the need to disseminate and apply this notion, which is increasingly viewed as a necessity in contemporary society, is widely recognised. However, the constant presence of the theme makes it susceptible to oversimplification and reduction in order to popularise it. In academic education, the concept of 'sustainability' is thoroughly examined and explored by various disciplines, with Geography playing a significant role. In Italian university courses on Human or Cultural Geography, sustainability is a central topic that is often covered in depth. It is assumed that students have already acquired a basic understanding of the concept during their secondary education. However, given the variety of school paths and the complexity of the notion of sustainability, it is impossible to generalise the conditions of pre-knowledge as it would have to be verified in specific contexts. This study focuses on the perceptions of the students of an Italian university geography course planned for the first year of their education about the notion of 'sustainability' and some of its possible applications. This chapter presents a reflection on the results of a voluntary survey conducted among students on the perception of key concepts, including sustainability. The research involved the administration of a questionnaire and a short participant observation.

Quello che in termini foucaultiani può essere definito il "discorso" intorno alla sostenibilità è oggi connotato da rilevanza e urgenza. Sono innumerevoli le sedi (istituzionali e mediatiche) nelle quali il tema viene declinato, e sempre più viene avvertita l 'esigenza di divulgare e applicare una nozione che trova nella sensibilità contemporanea carattere di necessità. Di contro, questa presenza costante del tema lo espone inevitabilmente a riduzioni e semplificazioni, date proprio dalla necessità di divulgazione. Nella formazione accademica la nozione di "sostenibilità" viene trattata e approfondita da numerose discipline: fra queste occupa un ruolo importante la geografia. Nei corsi universitari di geografia umana o culturale il tema della sostenibilità risulta infatti centrale e spesso viene trattato in modo avanzato, perché si considera che tali nozioni di base facciano già parte delle preconoscenze acquisite dagli studenti durante il ciclo scolastico della Secondaria di secondo grado. Tuttavia, considerata la varietà dei percorsi scolastici e la complessità della nozione di sostenibilità è impossibile generalizzare le condizioni delle preconoscenze poiché andrebbero verificate nei contesti specifici. Questo studio, si concentra sulla percezione che le studentesse e gli studenti di un corso universitario di geografia programmato al primo anno del loro percorso formativo hanno della nozione di "sostenibilità" e di alcune sue possibili applicazioni. A partire da una ricerca condotta su base volontaria fra gli studenti in merito alla percezione di alcuni concetti chiave, fra cui soprattutto la sostenibilità, in questa sede si propone una riflessione sui risultati relativi a quest'ultimo tema. La ricerca è stata effettuata tramite la somministrazione di un questionario e una breve osservazione partecipante.

Gaetano Sabato (2023). Didattica della geografia nei corsi universitari: la percezione del concetto di "sostenibilità" tra gli studenti di primo anno. In S. Ansaloni, D. Santus (a cura di), Sfide. Temi e riflessioni per un futuro equo e sostenibile (pp. 196-211). Torino : Nuova Trauben.

Didattica della geografia nei corsi universitari: la percezione del concetto di "sostenibilità" tra gli studenti di primo anno

Gaetano Sabato
2023-01-01

Abstract

The "discourse", in Foucauldian terms, surrounding sustainability is currently characterised by its relevance and urgency. There are numerous institutional and media platforms that address this topic, and the need to disseminate and apply this notion, which is increasingly viewed as a necessity in contemporary society, is widely recognised. However, the constant presence of the theme makes it susceptible to oversimplification and reduction in order to popularise it. In academic education, the concept of 'sustainability' is thoroughly examined and explored by various disciplines, with Geography playing a significant role. In Italian university courses on Human or Cultural Geography, sustainability is a central topic that is often covered in depth. It is assumed that students have already acquired a basic understanding of the concept during their secondary education. However, given the variety of school paths and the complexity of the notion of sustainability, it is impossible to generalise the conditions of pre-knowledge as it would have to be verified in specific contexts. This study focuses on the perceptions of the students of an Italian university geography course planned for the first year of their education about the notion of 'sustainability' and some of its possible applications. This chapter presents a reflection on the results of a voluntary survey conducted among students on the perception of key concepts, including sustainability. The research involved the administration of a questionnaire and a short participant observation.
2023
Gaetano Sabato (2023). Didattica della geografia nei corsi universitari: la percezione del concetto di "sostenibilità" tra gli studenti di primo anno. In S. Ansaloni, D. Santus (a cura di), Sfide. Temi e riflessioni per un futuro equo e sostenibile (pp. 196-211). Torino : Nuova Trauben.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SABATO_G-2023-Didattica della geografia nei corsi universitari.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 316.56 kB
Formato Adobe PDF
316.56 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/624277
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact