On 19 May 2021, within Legislative Decree 41, the Italian Government officially recognized Italian Sign Language (LIS) as a minority language: in the educational field this entails the need to deepen and disseminate knowledge on the visual-gestural language used by deaf Italians and to find new ways to include LIS within the school, adopting a bilingual perspective. The presence of deaf students in school, starting from nursery school, constitutes, in fact, a great opportunity to reflect on inclusion processes and to conceive and experiment with educational and methodological innovations, enriching both for deaf and hearing children. In fact, it requires to rethink linguistic-communicative methods and educational activities in the classroom, adopting an embodied and intersubjective perspective in which the body and the communication multimodality acquire central importance.

Il 19 maggio 2021, all’interno del D.L.41, il Governo italiano ha riconosciuto ufficialmente la Lingua dei Segni Italiana (LIS), come lingua minoritaria: in ambito educativo ciò comporta la necessità di approfondire e diffondere le conoscenze sulla lingua visivo-gestuale utilizzata dai sordi italiani e di trovare nuove strade per includere la LIS all’interno della scuola, adottando una prospettiva bilingue. La presenza di alunni sordi nella scuola, fin dal nido e dalla scuola dell’infanzia, costituisce, infatti, una grande opportunità per riflettere sui processi di inclusione e per ideare e sperimentare innovazioni didattiche e metodologiche arricchenti per tutti, bambini sordi e udenti. Comporta, infatti, la necessità di ripensare le modalità linguistico-comunicative e le attività educative e didattiche in classe, adottando una prospettiva embodied ed intersoggettiva in cui il corpo e la multimodalità della comunicazione acquisiscono una importanza centrale.

Mignosi E. (2024). I bambini sordi nella scuola: nuove opportunità educative e linguistico-comunicative. BAMBINI, XL(n.2), 21-25.

I bambini sordi nella scuola: nuove opportunità educative e linguistico-comunicative

Mignosi E.
2024-02-01

Abstract

On 19 May 2021, within Legislative Decree 41, the Italian Government officially recognized Italian Sign Language (LIS) as a minority language: in the educational field this entails the need to deepen and disseminate knowledge on the visual-gestural language used by deaf Italians and to find new ways to include LIS within the school, adopting a bilingual perspective. The presence of deaf students in school, starting from nursery school, constitutes, in fact, a great opportunity to reflect on inclusion processes and to conceive and experiment with educational and methodological innovations, enriching both for deaf and hearing children. In fact, it requires to rethink linguistic-communicative methods and educational activities in the classroom, adopting an embodied and intersubjective perspective in which the body and the communication multimodality acquire central importance.
feb-2024
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Mignosi E. (2024). I bambini sordi nella scuola: nuove opportunità educative e linguistico-comunicative. BAMBINI, XL(n.2), 21-25.
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