The cultural position to be expressed is that of architecture as a "craft" based on continuous and constant learning through the project, understood as a theoretical-practical process of study, research, synthesis and disciplinary integration, in which universal principles are combined with the themes of our time. The teaching of the project is based on the recognition of a reference cultural tradition - considered necessary for any innovation - and across the board, it is aimed at learning a wealth of critical knowledge on the issues of theory and practice of our time, with the aim of leading to the development of a conscious architecture, with an integrated approach and a sustainable horizon. In addition, spatial issues at the scale of the artifact are flanked by those of the landscape, wanting to emphasize the public and collective dimension of any architecture and educate, accordingly, to an ethics of building.

La posizione culturale che si intende esprimere è quella dell’architettura quale "mestiere" fondato sul continuo e costante apprendimento attraverso il progetto, inteso come processo teorico-pratico di studio, ricerca, sintesi e integrazione disciplinare, in cui i principi universali si coniugano ai temi propri del nostro tempo. La didattica del progetto si fonda sul riconoscimento di una tradizione culturale di riferimento – ritenuta necessaria a qualsiasi innovazione – e, in modo trasversale, è tesa all’apprendimento di un bagaglio di conoscenze critiche sulle questioni della teoria e della pratica del nostro tempo, con l’obiettivo di condurre all’elaborazione di un’architettura consapevole, con un approccio integrato e un orizzonte sostenibile. Inoltre, alle questioni spaziali alla scala del manufatto si affiancano quelle del paesaggio, volendo sottolineare la dimensione pubblica e collettiva di qualsiasi architettura ed educare, di conseguenza, ad una etica del costruire.

De Marco, P. (2023). Progetto di una casa unifamiliare - Recupero architettonico di una struttura incompiuta nella campagna siciliana. In Seminario Zero : tra teoria e prassi: la composizione architettonica nelle scuole di architettura italiane (pp. 97-97). Santarcangelo di Romagna : Maggioli.

Progetto di una casa unifamiliare - Recupero architettonico di una struttura incompiuta nella campagna siciliana

De Marco, Paolo
2023-11-01

Abstract

The cultural position to be expressed is that of architecture as a "craft" based on continuous and constant learning through the project, understood as a theoretical-practical process of study, research, synthesis and disciplinary integration, in which universal principles are combined with the themes of our time. The teaching of the project is based on the recognition of a reference cultural tradition - considered necessary for any innovation - and across the board, it is aimed at learning a wealth of critical knowledge on the issues of theory and practice of our time, with the aim of leading to the development of a conscious architecture, with an integrated approach and a sustainable horizon. In addition, spatial issues at the scale of the artifact are flanked by those of the landscape, wanting to emphasize the public and collective dimension of any architecture and educate, accordingly, to an ethics of building.
nov-2023
De Marco, P. (2023). Progetto di una casa unifamiliare - Recupero architettonico di una struttura incompiuta nella campagna siciliana. In Seminario Zero : tra teoria e prassi: la composizione architettonica nelle scuole di architettura italiane (pp. 97-97). Santarcangelo di Romagna : Maggioli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Catalogue Seminario ZERO_Final_De Marco.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.17 MB
Formato Adobe PDF
1.17 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/623234
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact