The paper presents a reflection on the need to build new educational alliances in order to care for the intergenerationalbond. A pedagogical reflection on generativity helps us to clarify some aspects of the relationship between generations.The paper concludes with some proposals of adult education training capable of promoting new educational alliancesthat qualify belonging to one’s own community where everyone becomes an educational resource for the others.
Il contributo presenta una riflessione sulla necessità di costruire nuove alleanze educative per curare in modo adeguato i legami intergenerazionali. Il tema del rapporto tra le generazioni è affrontato a partire da una riflessione di pedagogia fondamentale sulla generatività, che ci aiuta a chiarirne alcuni aspetti. La riflessione si conclude con alcune proposte di percorsi formativi per gli adulti educatori in grado di promuovere nuove alleanze educative che qualifichino l’appartenenza alla propria comunità in cui ciascuno diventa risorsa educativa per gli altri
Maria Vinciguerra (2023). Legami intergenerazionali e alleanze educative. Prospettive sulla generatività. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 1(1), 41-45 [10.7347/spgs-01s-2023-07].
Legami intergenerazionali e alleanze educative. Prospettive sulla generatività
Maria Vinciguerra
2023-01-01
Abstract
The paper presents a reflection on the need to build new educational alliances in order to care for the intergenerationalbond. A pedagogical reflection on generativity helps us to clarify some aspects of the relationship between generations.The paper concludes with some proposals of adult education training capable of promoting new educational alliancesthat qualify belonging to one’s own community where everyone becomes an educational resource for the others.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
041-045+-+7+Vinciguerra.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo completo
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
187.83 kB
Formato
Adobe PDF
|
187.83 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.