In this essay, will be examined the pedagogy of the common formulated by Laval and Vergne, which criticizes the Neoliberal reforms of recent decades and proposes a radical hypothesis of change in the universe of education. This proposal derives from the theory of Dardot and Laval, which will be discussed using Gramsci’s conception of hegemony, Laclau and Mouffe’s Post-Marxism and Italian Workerism.
In questo saggio, verrà esaminata la pedagogia del comune formulata da Laval e Vergne, che critica le riforme neoliberali dell’istruzione degli ultimi decenni e prospetta un’ipotesi di radicale cambiamento dell’universo della formazione. Questa proposta è debitrice della teoria del Co-mune formulata da Dardot e Laval, la quale sarà discussa ricorrendo alla concezione gramsciana dell’egemonia, al post-marxismo di Laclau e Mouffe, all’operaismo.
Pietro Maltese (2023). Educazione democratica e pedagogia del comune. STUDIUM EDUCATIONIS, 24(2), 4-13 [10.7346/SE-022023-01].
Educazione democratica e pedagogia del comune
Pietro Maltese
2023-12-29
Abstract
In this essay, will be examined the pedagogy of the common formulated by Laval and Vergne, which criticizes the Neoliberal reforms of recent decades and proposes a radical hypothesis of change in the universe of education. This proposal derives from the theory of Dardot and Laval, which will be discussed using Gramsci’s conception of hegemony, Laclau and Mouffe’s Post-Marxism and Italian Workerism.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
educazione democratica e pedagogia del comune.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
475.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
475.86 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.