Using Foucault’s categories, the essay points out the problems of the neoliberal regime of truth, that has redefined the pedagogical imaginary and has transformed educational systems. In the first part, the starting point will be taken from positions such as that of Laval and Vergne, who denounce the depoliticization of any reasoning on educational goals and the finalization of education for the accumulation of human capital, which would block the instituting freedom of educational operators. In the second part, the impact of digital technologies managed within the neoliberal paradigm will be considered and, using Alquati’s categories, the dangers inherent in their use will be underlined .
Usando categorie foucaultiane, il testo evidenzia le problematicità del regime di verità neoliberale, che ha ridefinito l’immaginario pedagogico e aziendalizzato i sistemi educativi. Nella prima parte, si prenderà spunto da posizioni come quella di Laval e Vergne, i quali denunciano la depoliticizzazione di ogni ragionamento sui fini formativi e la finalizzazione della formazione all’accumulazione di capitale umano, che bloccherebbero la libertà istituente degli operatori educativi. Nella seconda, si considererà l’impatto delle tecnologie digitali gestite entro il paradigma neoliberale e, ricorrendo alle categorie alquatiane, si sottolineeranno i pericoli insiti nel loro uso.
Maltese Pietro (2023). Regime di verità neoliberale, digitalizzazione dei processi formativi e rischi per la democrazia. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 1(2), 60-66 [10.7347/spgs-02-2023-09].
Regime di verità neoliberale, digitalizzazione dei processi formativi e rischi per la democrazia
Maltese Pietro
2023-12-29
Abstract
Using Foucault’s categories, the essay points out the problems of the neoliberal regime of truth, that has redefined the pedagogical imaginary and has transformed educational systems. In the first part, the starting point will be taken from positions such as that of Laval and Vergne, who denounce the depoliticization of any reasoning on educational goals and the finalization of education for the accumulation of human capital, which would block the instituting freedom of educational operators. In the second part, the impact of digital technologies managed within the neoliberal paradigm will be considered and, using Alquati’s categories, the dangers inherent in their use will be underlined .File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
regime di verità neoliberale.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
578.8 kB
Formato
Adobe PDF
|
578.8 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.