The relationship between the explicit and the implicit is a contentious and debated issue, which often neglects the multimodal dimension of human communication. The objective of this paper is to contribute to this debate by taking an intersubjective perspective and examining communication in multimodal terms, where different semiotic and relational dimensions interact and play a role. Understanding the meaning-making process from the multimodal nature of communication is crucial for designing and implementing effective learning contexts. To comprehend this process, it is necessary to explore the notion of multimodality in the various forms in which it manifests itself and demonstrate how it is an inherent feature of human communication. Recent studies in gesture studies and neuroscience have contributed to rethinking the nature of interaction as a process that involves our bodily experiences, relationships with objects and artifacts, and practices in general. These interpretive dimensions raise new questions in the fields of education and training. Indeed, exploring the relationship between bodily experiences and the construction/understanding of meanings and their sharing is essential. Taking multimodality into account can thus offer new perspectives on the relationship between the explicit and the implicit, and awareness of the body's components and their use in communication and relationships can help improve the educational relationship and the teaching and learning processes by considering the subject in its “somato-psychic totality”.

La relazione tra esplicito e implicito è un tema dibattuto e controverso all’interno del quale si tende a trascurare, però, la dimensione multimodale e interpersonale della comunicazione umana. Questo articolo intende contribuire a tale dibattito partendo da una visione di lingua intersoggettiva e multimodale in cui sono coinvolte e interagenti diverse dimensioni semiotiche e relazionali. Prendere in esame il processo di costruzione del significato a partire dalla natura multimodale della comunicazione è cruciale per un’adeguata progettazione e realizzazione di contesti di apprendimento. Per comprendere tale processo appare necessario innanzitutto esplorare la nozione di multimodalità nelle diverse forme in cui si realizza allo scopo di dimostrare come essa costituisca una caratteristica costitutiva della comunicazione umana. Studi recenti, sia nell’ambito dei gesture studies che nell’ambito delle neuroscienze hanno contribuito a ripensare la natura dell’interazione come un processo che coinvolge le nostre esperienze corporee, le nostre relazioni con persone, oggetti e artefatti e più in generale le nostre prassi. Queste dimensioni interpretative pongono nuovi interrogativi anche in ambito educativo e formativo. In tale ambito diventa, infatti, centrale esplorare la relazione tra le esperienze corporee e la costruzione/comprensione dei significati e della loro condivisione. Prendere in considerazione la multimodalità può, dunque, aprire nuove prospettive sulla relazione tra esplicito ed implicito e su come le componenti corporee possano contribuire a migliorare sul piano comunicativo e relazionale la relazione educativa e i processi di insegnamento e apprendimento, considerando il soggetto nella sua “totalità somato-psichica”.

Fontana Sabina, Mignosi Elena (2023). TRA ESPLICITO E IMPLICITO: COMUNICAZIONE MULTIMODALE E RELAZIONE INTERSOGGETTIVA NEI CONTESTI DI APPRENDIMENTO. ITALIANO LINGUADUE, 15(2), 154-164.

TRA ESPLICITO E IMPLICITO: COMUNICAZIONE MULTIMODALE E RELAZIONE INTERSOGGETTIVA NEI CONTESTI DI APPRENDIMENTO

Fontana Sabina
;
Mignosi Elena
2023-12-01

Abstract

The relationship between the explicit and the implicit is a contentious and debated issue, which often neglects the multimodal dimension of human communication. The objective of this paper is to contribute to this debate by taking an intersubjective perspective and examining communication in multimodal terms, where different semiotic and relational dimensions interact and play a role. Understanding the meaning-making process from the multimodal nature of communication is crucial for designing and implementing effective learning contexts. To comprehend this process, it is necessary to explore the notion of multimodality in the various forms in which it manifests itself and demonstrate how it is an inherent feature of human communication. Recent studies in gesture studies and neuroscience have contributed to rethinking the nature of interaction as a process that involves our bodily experiences, relationships with objects and artifacts, and practices in general. These interpretive dimensions raise new questions in the fields of education and training. Indeed, exploring the relationship between bodily experiences and the construction/understanding of meanings and their sharing is essential. Taking multimodality into account can thus offer new perspectives on the relationship between the explicit and the implicit, and awareness of the body's components and their use in communication and relationships can help improve the educational relationship and the teaching and learning processes by considering the subject in its “somato-psychic totality”.
dic-2023
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Settore L-LIN/01 - Glottologia E Linguistica
Fontana Sabina, Mignosi Elena (2023). TRA ESPLICITO E IMPLICITO: COMUNICAZIONE MULTIMODALE E RELAZIONE INTERSOGGETTIVA NEI CONTESTI DI APPRENDIMENTO. ITALIANO LINGUADUE, 15(2), 154-164.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fontana_Mignosi_esplicito_implicito Articolo.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 302.91 kB
Formato Adobe PDF
302.91 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/619736
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact