This paper shortly presents some aspects of an archival research on education in the Province of Palermo in the early years of the Unification of Italy. The focus is on the professional training of the primary school teachers initially addressed with the establishment of master’s conferences, short courses of a few months aimed at providing essential training to the future teachers, but also an update of the few teachers in service. The suitability for teaching achieved through the conferences was then confirmed by the licence, even if in fact it became a sufficient qualification to teach in lower elementary classes. However, even during the first years of the twentieth century, the problem of the preparation of teachers and the orientation to the teaching profession was a weak aspect of the primary schools in the province of Palermo and of the entire South.

Questo contributo presenta brevemente alcuni aspetti di una ricerca d’archivio sull’istruzione nella Provincia di Palermo nei primi anni dell’Unità d’Italia. L’attenzione è rivolta alla formazione professionale degli insegnanti della scuola elementare, maestre e maestri, inizialmente affrontata con l’istituzione delle conferenze magistrali, corsi brevi della durata di pochi mesi, atti a fornire la formazione essenziale ai futuri insegnanti, ma anche un aggiornamento dei pochi insegnanti in servizio. L’idoneità conseguita attraverso le conferenze fu poi confermata dalla patente, anche se di fatto divenne titolo sufficiente per insegnare nelle classi elementari di grado inferiore. Tuttavia, ancora nel corso dei primi anni del Novecento il problema della preparazione degli insegnanti e dell’orientamento al lavoro d’insegnante, era un aspetto debole della scuola elementare della provincia di Palermo e di tutto il mezzogiorno.

Livia Romano (2023). Orientare al lavoro di insegnante nelle scuole post-unitarie della provincia di Palermo (1861-1914). In M. Fabbri, P. Malavasi, A. Rosa, I. Vannini (a cura di), Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro (pp. 591-595). Lecce : Pensa MultiMedia.

Orientare al lavoro di insegnante nelle scuole post-unitarie della provincia di Palermo (1861-1914)

Livia Romano
2023-01-01

Abstract

This paper shortly presents some aspects of an archival research on education in the Province of Palermo in the early years of the Unification of Italy. The focus is on the professional training of the primary school teachers initially addressed with the establishment of master’s conferences, short courses of a few months aimed at providing essential training to the future teachers, but also an update of the few teachers in service. The suitability for teaching achieved through the conferences was then confirmed by the licence, even if in fact it became a sufficient qualification to teach in lower elementary classes. However, even during the first years of the twentieth century, the problem of the preparation of teachers and the orientation to the teaching profession was a weak aspect of the primary schools in the province of Palermo and of the entire South.
2023
Settore M-PED/02 - Storia Della Pedagogia
Livia Romano (2023). Orientare al lavoro di insegnante nelle scuole post-unitarie della provincia di Palermo (1861-1914). In M. Fabbri, P. Malavasi, A. Rosa, I. Vannini (a cura di), Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro (pp. 591-595). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2023-11-21-Siped-Convegno-Nazionale-Bologna-Atti-Plenaria-e-Parallele-Definitivo_compressed.pdf

accesso aperto

Descrizione: Pdf contenente gli Atti del Convegno Siped 2023
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 5.35 MB
Formato Adobe PDF
5.35 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/619193
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact