The myth of Ganymede, the beautiful young man kidnapped by Jupiter who turned into an eagle and taken to Olympus to be the cupbearer of the gods and the lover of the god, has its roots in Greek and Latin culture and literature. Already in Cicero, for example, what will be a distinctive note that will accompany the narration of the myth, especially among the first Christian writers and throughout the Middle Ages, begins to appear, namely the open moralistic condemnation of homosexual loves between Jupiter and Ganymede. In this paper the attention is focused on the treatment of the myth by Hildebert of Lavardin (carm. min. 33 Ad S. nepotem; 48 ‹De Ganimede›) and, above all, by Balderic of Bourgueil, who repeatedly refers to the example of Ganymede (carm. 3, 23-25; 7, 118-122; 8, 107; 77, 94-107; 134, 183-184; 154, 237-250). In both 11th -12th century poets – as emerges from the examination of the various passages – the narration and the very vision of the homoerotic story of Jupiter and Ganymede are proposed in the light of a widespread classical imitatio (especially Ovid) and, at the same time, of a firm moralist condemnation which at times, in the wake of the interpretation of the story already advanced by Fulgentius (and then the authors of the Mythographi Vaticani), opens up to a wide form of allegorization.

Il mito di Ganimede, il bellissimo giovinetto rapito da Giove trasformatosi in aquila e condotto sull’Olimpo perché fosse insieme il coppiere degli dèi e l’amante del dio, affonda le sue radici nella cultura e nella letteratura greca e latina. Già in Cicerone, per es., comincia a comparire quella che sarà una nota distintiva che accompagnerà la narrazione del mito soprattutto fra i primi scrittori cristiani e durante tutto il Medioevo, ovvero l’aperta condanna moralistica degli amori omosessuali fra Giove e Ganimede. In quest’intervento l’attenzione si concentra sul trattamento del mito da parte di Ildeberto di Lavardin (carm. min. 33 Ad S. nepotem; 48 ‹De Ganimede›) e, soprattutto, di Balderico di Bourgueil, che a più riprese ricorre all’exemplum di Ganimede (carm. 3, 23-25; 7, 118-122; 8, 107; 77, 94-107; 134, 183-184; 154, 237-250). In entrambi i poeti dell’XI-XII secolo – come emerge dalla disamina dei vari passi – la narrazione e la visione stessa della vicenda omoerotica di Giove e Ganimede vengono proposte alla luce di una diffusa imitatio classica (soprattutto Ovidio) e, al contempo, di una ferma condanna moralistica che talora, sulla scia dell’interpretazione del racconto già avanzata da Fulgenzio (e poi dagli autori dei Mythographi Vaticani), si apre a una diffusa forma di allegorizzazione.

Bisanti, A. (2023). Ildeberto di Lavardin, Balderico di Bourgueil e il mito di Ganimede fra echi ovidiani e condanna moralistica. PAN, 12, 137-154.

Ildeberto di Lavardin, Balderico di Bourgueil e il mito di Ganimede fra echi ovidiani e condanna moralistica

Bisanti, Armando
2023-11-01

Abstract

The myth of Ganymede, the beautiful young man kidnapped by Jupiter who turned into an eagle and taken to Olympus to be the cupbearer of the gods and the lover of the god, has its roots in Greek and Latin culture and literature. Already in Cicero, for example, what will be a distinctive note that will accompany the narration of the myth, especially among the first Christian writers and throughout the Middle Ages, begins to appear, namely the open moralistic condemnation of homosexual loves between Jupiter and Ganymede. In this paper the attention is focused on the treatment of the myth by Hildebert of Lavardin (carm. min. 33 Ad S. nepotem; 48 ‹De Ganimede›) and, above all, by Balderic of Bourgueil, who repeatedly refers to the example of Ganymede (carm. 3, 23-25; 7, 118-122; 8, 107; 77, 94-107; 134, 183-184; 154, 237-250). In both 11th -12th century poets – as emerges from the examination of the various passages – the narration and the very vision of the homoerotic story of Jupiter and Ganymede are proposed in the light of a widespread classical imitatio (especially Ovid) and, at the same time, of a firm moralist condemnation which at times, in the wake of the interpretation of the story already advanced by Fulgentius (and then the authors of the Mythographi Vaticani), opens up to a wide form of allegorization.
nov-2023
Settore L-FIL-LET/08 - Letteratura Latina Medievale E Umanistica
PAN
Bisanti, A. (2023). Ildeberto di Lavardin, Balderico di Bourgueil e il mito di Ganimede fra echi ovidiani e condanna moralistica. PAN, 12, 137-154.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BISANTI - Ildeberto di Lavardin, Balderico di Bourgueil e il mito di Ganimede fra suggestioni ovidiane e condanna moralistica.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 288.42 kB
Formato Adobe PDF
288.42 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/618637
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact