The stylistic opposition between "trobar clus" and "trobar leu" in the Provençal troubadours, widely discussed in the last century, has been interpreted above all on the basis of ideological and sociological instances. In this contribution we would like to focus on the reception aspects of the phenomenon, and in particular on the connection between the question of style and the question of the public which clearly emerges in some great authors active around 1170 (Peire d'Alvernhe, Giraut de Borneil and Raimbaut d'Aurenga): it underlies a dynamic, attributable to the rhetorical categories of perspicuitas and obscuritas, between the popularity of the light or easy manner and the prestige of the closed or difficult one. The data offered by the manuscript tradition of the troubadours' texts and melodies seem to confirm this dynamic and show how the poetic commitment of the Provençal lyric poets was intimately related to the musical diffusion of their songs.

L’opposizione stilistica fra 'trobar clus' e 'trobar leu' nei trovatori provenzali, ampiamente discussa nel secolo scorso, è stata interpretata soprattutto sulla base di istanze ideologiche e sociologiche. In questo contributo vorremmo concentrarci sugli aspetti ricezionali del fenomeno, e in particolare sul nesso fra questione dello stile e questione del pubblico che emerge con nettezza in alcuni grandi autori attivi intorno al 1170 (Peire d’Alvernhe, Giraut de Borneil e Raimbaut d’Aurenga): esso sottende una dinamica, riconducibile alle categorie retoriche di perspicuitas e obscuritas, fra la popolarità della maniera leggera o facile e il prestigio di quella chiusa o difficile. I dati offerti dalla tradizione manoscritta dei testi e delle melodie dei trovatori sembrano confermare tale dinamica e mostrano come l’impegno poetico dei lirici provenzali fosse intimamente relazionato alla diffusione musicale dei loro canti.

CARAPEZZA, F. (2023). Prestigio e popolarità nella tradizione dei trovatori. In F. Carapezza (a cura di), La musica della poesia. Il suono e il senso nella lirica europea (1100-1600) (pp. 47-70). Pisa : Pacini.

Prestigio e popolarità nella tradizione dei trovatori

CARAPEZZA, Francesco
2023-01-01

Abstract

The stylistic opposition between "trobar clus" and "trobar leu" in the Provençal troubadours, widely discussed in the last century, has been interpreted above all on the basis of ideological and sociological instances. In this contribution we would like to focus on the reception aspects of the phenomenon, and in particular on the connection between the question of style and the question of the public which clearly emerges in some great authors active around 1170 (Peire d'Alvernhe, Giraut de Borneil and Raimbaut d'Aurenga): it underlies a dynamic, attributable to the rhetorical categories of perspicuitas and obscuritas, between the popularity of the light or easy manner and the prestige of the closed or difficult one. The data offered by the manuscript tradition of the troubadours' texts and melodies seem to confirm this dynamic and show how the poetic commitment of the Provençal lyric poets was intimately related to the musical diffusion of their songs.
2023
CARAPEZZA, F. (2023). Prestigio e popolarità nella tradizione dei trovatori. In F. Carapezza (a cura di), La musica della poesia. Il suono e il senso nella lirica europea (1100-1600) (pp. 47-70). Pisa : Pacini.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CARAPEZZA_Prestigio e popolarità_La musica della poesia_2023_47-70.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.35 MB
Formato Adobe PDF
1.35 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/617815
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact