The chapter includes three levels of analysis. At the macro level the actions, policies, tools and resources mobilized to reduce discriminations are analysed, and different regimes or systems of gender equality promotion in the examined universities are reconstructed. At the meso level, the attention moves to the government practices and to the organizational cultures of departments to highlight the most relevant ones in reproducing or de-structuring gender asymmetries. At the micro level perceptions, representations, awareness of gender asymmetries in the interviewees (scientific personnel of the universities) are investigated. The analysis shows that some practices for removing gender asymmetries are legitimized in all the case studies, but all the level of analysis converge in pointing out that policies that address directly gender asymmetries in academic careers are the most critical challenge for changing the status quo in the Italian academia.

Il capitolo si compone di tre differenti livelli di analisi. A livello macro vengono prese in considerazione le azioni, le politiche esplicite, gli strumenti e le risorse mobilitate per limitare le discriminazioni, ricostruendo differenti regimi o Sistemi di promozione della parità di genere negli atenei studiati. A livello meso l’attenzione si sposta sulle pratiche di governo e sulle culture organizzative dei dipartimenti per evidenziare quelle che emergono come più rilevanti nel riprodurre o destrutturare le asimmetrie di genere. A livello micro vengono indagate le percezioni, le rappresentazioni, i riconoscimenti delle asimmetrie di genere dal personale scientifico delle università intervistato. L’analisi mostra come alcune pratiche per la rimozione delle asimmetrie di genere siano legittimate in tutti i casi di studio, ma tutti i livelli di analisi convergono nell’evidenziare come le politiche che intervengono specificatamente sulla rimozione delle asimmetrie che si dispiegano nelle carriere accademiche fra uomini e donne siano il terreno di sfida più critico per il cambiamento dello status quo dentro l’accademia italiana.

Azzolina Laura, Naldini Manuela, Poggio Barbara (2023). Processi di governance, culture di genere e politiche. Un'analisi multilivello. In M. Naldini, B. Poggio (a cura di), Genere e accademia (pp. 307-338). Bologna : Il Mulino.

Processi di governance, culture di genere e politiche. Un'analisi multilivello

Azzolina Laura;
2023-01-01

Abstract

The chapter includes three levels of analysis. At the macro level the actions, policies, tools and resources mobilized to reduce discriminations are analysed, and different regimes or systems of gender equality promotion in the examined universities are reconstructed. At the meso level, the attention moves to the government practices and to the organizational cultures of departments to highlight the most relevant ones in reproducing or de-structuring gender asymmetries. At the micro level perceptions, representations, awareness of gender asymmetries in the interviewees (scientific personnel of the universities) are investigated. The analysis shows that some practices for removing gender asymmetries are legitimized in all the case studies, but all the level of analysis converge in pointing out that policies that address directly gender asymmetries in academic careers are the most critical challenge for changing the status quo in the Italian academia.
Governance processes, gender cultures and policies. A multilevel analysis
2023
Settore GSPS-08/A - Sociologia dei processi economici e del lavoro
Azzolina Laura, Naldini Manuela, Poggio Barbara (2023). Processi di governance, culture di genere e politiche. Un'analisi multilivello. In M. Naldini, B. Poggio (a cura di), Genere e accademia (pp. 307-338). Bologna : Il Mulino.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gea Il Mulino_cap 11.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.6 MB
Formato Adobe PDF
1.6 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/613993
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact