The theory of self-recognition of the female universe elaborated by Hélène Cixous in the essay The laugh of the Medusa1975) together with the mechanisms of postcolonial alienation analyzed by Franz Fanon in The Damned of the Earth (1961) have, in my opinion, inspired Rosario Ferré in the elaboration of the literary strategies adopted in her short story La Muñeca menor. Ferré’s intention is to demystify and overturn the patriarchal system in force through an autobiographical, subversive, and angry writing. The rebellion of the female heroines is accomplished through catharsis and the consumption of their bodies. Their liberating self-destruction opens the way to a real decolonization of the soul. The Puerto Rican author aims to highlight in the short story the emotional repercussions generated by colonial processes. Rosario Ferré also theorizes a new cosmogony in which Puerto Rican women, doubly victims of the colonial and patriarchal system, can play a more active and participatory role.

La teoria sull’auto-riconoscimento dell’universo femminile elaborata da Hélène Cixous nel saggio La Risa de la Medusa (1975) unitamente ai meccanismi di alienazione postcoloniale analizzati da Franz Fanon ne I Dannati della terra (1961) hanno, a mio avviso, ispirato Rosario Ferré nell’elaborazione delle strategie letterarie adottate nel racconto La Muñeca menor. L’intento di Ferré è quello di demistificare e rovesciare il sistema patriarcale vigente attraverso una scrittura autobiografica, sovversiva e iraconda. La ribellione che caratterizza le eroine femminili de La Muñeca menor si compie attraverso la catarsi e la consunzione dei loro corpi. La loro autodistruzione liberatoria apre la strada a una vera e propria decolonizzazione dell’anima. La scrittrice portoricana si prefigge di mettere in luce attraverso il racconto le ripercussioni emotive generate dai processi coloniali. Ferré teorizza inoltre una nuova cosmogonia in cui le donne portoricane, doppiamente vittime del sistema coloniale e patriarcale, possano rivestire un ruolo attivo e partecipativo.

Giacchino, G. (2023). Il corpo violato, il corpo liberato: autodistruzione e catarsi in La Muñeca menor di Rosario Ferré. E-SCRIPTA ROMANICA(11), 107-117 [10.18778/2392 0718.11.10].

Il corpo violato, il corpo liberato: autodistruzione e catarsi in La Muñeca menor di Rosario Ferré

Giacchino, G
2023-11-01

Abstract

The theory of self-recognition of the female universe elaborated by Hélène Cixous in the essay The laugh of the Medusa1975) together with the mechanisms of postcolonial alienation analyzed by Franz Fanon in The Damned of the Earth (1961) have, in my opinion, inspired Rosario Ferré in the elaboration of the literary strategies adopted in her short story La Muñeca menor. Ferré’s intention is to demystify and overturn the patriarchal system in force through an autobiographical, subversive, and angry writing. The rebellion of the female heroines is accomplished through catharsis and the consumption of their bodies. Their liberating self-destruction opens the way to a real decolonization of the soul. The Puerto Rican author aims to highlight in the short story the emotional repercussions generated by colonial processes. Rosario Ferré also theorizes a new cosmogony in which Puerto Rican women, doubly victims of the colonial and patriarchal system, can play a more active and participatory role.
nov-2023
Settore L-FIL-LET/14 - Critica Letteraria E Letterature Comparate
Giacchino, G. (2023). Il corpo violato, il corpo liberato: autodistruzione e catarsi in La Muñeca menor di Rosario Ferré. E-SCRIPTA ROMANICA(11), 107-117 [10.18778/2392 0718.11.10].
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