People know what their level of satisfaction with life is. They know how happy they are. It is confirmed by numerous large-scale research and also by our focus on a local reality. When we asked our respondents how satisfied they felt with their lives, only one out of about five hundred people in the sample didn't tell us. And it is on this awareness that empirical studies have focused since the beginning of Cantril's pioneering investigations to detect subjective well-being. The point might be that people know this but, if we ask precisely what they are referring to, things become very complicated; the object we are investigating seems to lose its contours and, moreover, in a certain way, it seems to multiply, it seems to double, triple, to no longer be something that can be traced back to unity. You can be satisfied if you look at yourself from the perspective of the times of a life and much less if you observe yourself in the moment; you can be satisfied with the balance of what you have done and what you have achieved or not, and instead look at yourself from the point of view of how you feel emotionally at the moment. How do you summarize?

Le persone sanno qual è il loro livello di soddisfazione per la vita. Sanno quanto sono felici. È confermato dalle numerose ricerche su larga scala e anche dalla nostra concentrata su una realtà locale. Quando abbiamo chiesto ai nostri intervistati quanto si sentivano soddisfatti della loro vita, solo una persona sulle cinquecento circa del campione non ce lo ha detto. Ed è su questa consapevolezza che hanno puntato gli studi empirici sin dall’inizio delle indagini pionieristica di Cantril per rilevare il benessere soggettivo. Il punto potrebbe essere che le persone lo sanno ma, se ci chiediamo precisamente a cosa si riferiscono, le cose diventano molto complicate; l’oggetto che stiamo indagando sembra perdere i propri contorni e, in più, per certo versi, sembra moltiplicarsi, sembra sdoppiarsi, triplicarsi, non essere più una cosa riconducibile a unità. Si può essere soddisfatti se ci si guarda secondo la prospettiva dei tempi di una vita e molto meno se ci si osserva nel momento; si può essere soddisfatti del bilancio di quanto fatto e di quanto raggiunto oppure no, e guardarsi invece dal punto di vista di come ci si sente emotivamente al momento. Come si fa a fare sintesi?

Gucciardo, G. (2022). La problematica generale dello studio del benessere. In G. Gucciardo (a cura di), Come ci si sente, come ci si pensa : una indagine sul benessere globale e il benessere locale (pp. 13-53). Milano : Franco Angeli.

La problematica generale dello studio del benessere

Gucciardo, Gaetano
2022-01-01

Abstract

People know what their level of satisfaction with life is. They know how happy they are. It is confirmed by numerous large-scale research and also by our focus on a local reality. When we asked our respondents how satisfied they felt with their lives, only one out of about five hundred people in the sample didn't tell us. And it is on this awareness that empirical studies have focused since the beginning of Cantril's pioneering investigations to detect subjective well-being. The point might be that people know this but, if we ask precisely what they are referring to, things become very complicated; the object we are investigating seems to lose its contours and, moreover, in a certain way, it seems to multiply, it seems to double, triple, to no longer be something that can be traced back to unity. You can be satisfied if you look at yourself from the perspective of the times of a life and much less if you observe yourself in the moment; you can be satisfied with the balance of what you have done and what you have achieved or not, and instead look at yourself from the point of view of how you feel emotionally at the moment. How do you summarize?
2022
Settore SPS/07 - Sociologia Generale
Gucciardo, G. (2022). La problematica generale dello studio del benessere. In G. Gucciardo (a cura di), Come ci si sente, come ci si pensa : una indagine sul benessere globale e il benessere locale (pp. 13-53). Milano : Franco Angeli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gucciardo_Come ci si sente, come ci si pensa.pdf

accesso aperto

Descrizione: Intero volume
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 3.39 MB
Formato Adobe PDF
3.39 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/609673
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact