The psychic and cultural transmission between generations is an essential process that faces specific challenges in the present time. While traditional transmission occurred through spoken word and physical presence, in defined spaces and times, today it takes place through digital systems that eliminate public space and offer an infinite virtual source of information, but lack generational connection. Memory and calculation are replaced by immediately available information, reducing education to a mere accumulation of facts and techniques, devoid of depth and personalization. This process seems to interrupt authentic transmission, replacing it with a massive virtual user manual. Academic institutions tend to prioritize objective and impersonal knowledge, excluding the relational aspect of experiences. Current rationality focuses on immediate efficiency at the expense of the autonomy and identity of the operator. Transmission requires care and trust, and to be effective and authentic, it necessitates time, trust, and deep relationships.

La trasmissione psichica e culturale tra generazioni è un processo essenziale che presenta sfide specifiche nel tempo attuale. Mentre la trasmissione tradizionale avveniva attraverso la parola e la presenza fisica, in spazi e tempi definiti, oggi essa si realizza attraverso sistemi digitali che annullano lo spazio pubblico e offrono un'infinita fonte virtuale di informazioni, ma priva di connessione generazionale. La memoria e il calcolo vengono sostituiti dall'informazione immediatamente disponibile, facendo sì che la formazione si riduca a un accumulo di notizie e tecniche, privo di approfondimento e personalizzazione. Questo processo sembra interrompere la trasmissione autentica, sostituendola con un enorme manuale d'uso virtuale. Le istituzioni accademiche tendono a privilegiare saperi oggettivi e impersonali, escludendo l'aspetto relazionale delle esperienze. La razionalità attuale si concentra sull'efficienza immediata a scapito dell'autonomia e dell'identità dell'operatore. La trasmissione richiede cura e fiducia, e, per essere efficace e autentica, richiede tempo, fiducia e relazioni profonde.

Stefano Alba, U.C. (2022). La trasmissione tra le generazioni. PLEXUS, 15(1-2), 8-26.

La trasmissione tra le generazioni

Giovanni Di Stefano
Co-primo
;
Gabriele Profita
Co-primo
;
Giuseppe Ruvolo
Co-primo
2022-01-01

Abstract

The psychic and cultural transmission between generations is an essential process that faces specific challenges in the present time. While traditional transmission occurred through spoken word and physical presence, in defined spaces and times, today it takes place through digital systems that eliminate public space and offer an infinite virtual source of information, but lack generational connection. Memory and calculation are replaced by immediately available information, reducing education to a mere accumulation of facts and techniques, devoid of depth and personalization. This process seems to interrupt authentic transmission, replacing it with a massive virtual user manual. Academic institutions tend to prioritize objective and impersonal knowledge, excluding the relational aspect of experiences. Current rationality focuses on immediate efficiency at the expense of the autonomy and identity of the operator. Transmission requires care and trust, and to be effective and authentic, it necessitates time, trust, and deep relationships.
2022
Settore M-PSI/06 - Psicologia Del Lavoro E Delle Organizzazioni
Stefano Alba, U.C. (2022). La trasmissione tra le generazioni. PLEXUS, 15(1-2), 8-26.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
alba et al. 2022_published.pdf

accesso aperto

Descrizione: articolo definitivo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 191.4 kB
Formato Adobe PDF
191.4 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/606115
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact