This research and experimental project concerns the introduction of the concept of natural number and aims to construct an initial idea of its various aspects, in a vertical curriculum perspective. Through the synergy of three artifacts and using the methodology of play, the construction of the ‘sense’ of natural number, in its three aspects cardinal, ordinal and recursive, was fostered. The main objective of this path of research and experimentation, designed on the basis of the theory of Semiotic Mediation and the synergy between artifacts, is the construction of global sense of natural number through the creation of the natural number line, moving from an intuitive idea linked to quantities to the rigorous conceptualization of number as ‘quality’.
Il presente lavoro di ricerca e sperimentazione riguarda l’introduzione del concetto di numero naturale e punta alla costruzione di una prima idea dei suoi diversi aspetti, in una prospettiva di curricolo verticale. Attraverso la sinergia di tre artefatti e con il gioco si è favorita la costruzione del ‘senso’ di numero naturale, nei suoi tre aspetti cardinale, ordinale e ricorsivo. Il presente percorso, progettato sulla base della teoria della Mediazione Semiotica e della sinergia tra artefatti, ha avuto come obiettivo principale quello di costruire il concetto in senso globale di numero naturale attraverso la realizzazione della linea dei numeri naturali passando da un’idea intuitiva legata alle quantità alla concettualizzazione rigorosa del numero come ‘qualità’.
Benedetto Di Paola, A.M. (2023). Il numero naturale nei suoi aspetti cardinale, ordinale e ricorsivo: giochi e artefatti in sinergia per la scuola primaria. L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE, 46(1), 69-92.
Il numero naturale nei suoi aspetti cardinale, ordinale e ricorsivo: giochi e artefatti in sinergia per la scuola primaria
Benedetto Di Paola
;
2023-01-01
Abstract
This research and experimental project concerns the introduction of the concept of natural number and aims to construct an initial idea of its various aspects, in a vertical curriculum perspective. Through the synergy of three artifacts and using the methodology of play, the construction of the ‘sense’ of natural number, in its three aspects cardinal, ordinal and recursive, was fostered. The main objective of this path of research and experimentation, designed on the basis of the theory of Semiotic Mediation and the synergy between artifacts, is the construction of global sense of natural number through the creation of the natural number line, moving from an intuitive idea linked to quantities to the rigorous conceptualization of number as ‘quality’.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
B. DI PAOLA -M. G. FIORENTINO A. MONTONE -G RICCIARDIELLO.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
305.95 kB
Formato
Adobe PDF
|
305.95 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.