The author analyzes the figure of the italian financial banking arbitrator («Arbitro Bancario Finanziario») who, although neither a judge nor an arbitrator, is called to a certain extent to behave “as if he were such”, i.e. to decide, according to law, on the request proposed by the customer. Therefore, he dwells on the principle expressed by the ABF Coordination Board («Collegio di Coordinamento») with ruling no. 2460/2023 on the relationship between the AGCM's sanctioning provision, in matters other than “anti-trust” offenses governed by Legislative Decree 3/2017. He concludes that, if the AGCM's assessment is not yet definitive, the financial banking arbitrator, like a fortiori the judge, remains free to autonomously ascertain the conduct, while the sanctioning provision can be used as simple evidence or, alternatively, as a clue.
L’autore analizza la figura dell’arbitro bancario finanziario, il quale pur non essendo né un giudice né un arbitro, è chiamato in una certa misura a comportarsi “come se fosse tale”, ossia a decidere, secondo diritto, sulla domanda proposta dal cliente. Si sofferma, pertanto, sul principio espresso dal Collegio di Coordinamento dell’ABF con la pronuncia n.2460/2023 in materia di rapporti tra provvedimento sanzionatorio dell’AGCM, in materie diverse dagli illeciti “anti-trust”, disciplinati dal d.lgs. 3/2017. Conclude che, qualora l’accertamento dell’AGCM non sia ancora definitivo, l’arbitro bancario finanziario, come a fortiori il giudice, resta libero di accertare autonomamente la condotta, mentre il provvedimento sanzionatorio potrà essere utilizzato come semplice prova o, in subordine, come indizio.
Federico Russo (2023). Tra AGCM e ABF il Collegio Coordinamento sceglie il non liquet.
Tra AGCM e ABF il Collegio Coordinamento sceglie il non liquet
Federico Russo
2023-01-01
Abstract
The author analyzes the figure of the italian financial banking arbitrator («Arbitro Bancario Finanziario») who, although neither a judge nor an arbitrator, is called to a certain extent to behave “as if he were such”, i.e. to decide, according to law, on the request proposed by the customer. Therefore, he dwells on the principle expressed by the ABF Coordination Board («Collegio di Coordinamento») with ruling no. 2460/2023 on the relationship between the AGCM's sanctioning provision, in matters other than “anti-trust” offenses governed by Legislative Decree 3/2017. He concludes that, if the AGCM's assessment is not yet definitive, the financial banking arbitrator, like a fortiori the judge, remains free to autonomously ascertain the conduct, while the sanctioning provision can be used as simple evidence or, alternatively, as a clue.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Russo 2023_II_2 ADEGUATO.docx
Solo gestori archvio
Descrizione: file formattato post correzione bozze
Tipologia:
Pre-print
Dimensione
85.22 kB
Formato
Microsoft Word XML
|
85.22 kB | Microsoft Word XML | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
RUSSO_ABSTRACT.docx
Solo gestori archvio
Descrizione: abstract
Tipologia:
Pre-print
Dimensione
43.46 kB
Formato
Microsoft Word XML
|
43.46 kB | Microsoft Word XML | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Russo+2023_II_2+ADEGUATO (1).pdf
accesso aperto
Descrizione: testo completo
Tipologia:
Post-print
Dimensione
410.42 kB
Formato
Adobe PDF
|
410.42 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
russo_2023.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
888.29 kB
Formato
Adobe PDF
|
888.29 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.