The essay exposes the methods and research tools used for the reconstruction of the catalog of the pioneering Exhibition of Sacred Art of the Madonie curated by Maria Accascina and set up in 1937 at the Convent of the PP. Reformed of Petralia Sottana, center of the high Madonie. It consists of more than four hundred works, including jewels, liturgical furnishings, precious objects of profane use, corals, sacred vestments, fabrics, wooden statues, carvings, majolica, carpets, canvases and painted panels made from the 11th to the 19th century. The works, some of which have been lost, come from the noble collections, from the then National Museum of Palermo, now the Regional Gallery of Sicily, Palazzo Abatellis, from the Royal Institute of Art of the same city and above all from the churches of the Madonie towns, specifically Castelbuono, Collesano, Isnello, Gangi, Geraci Siculo, Petralia Soprana, Petralia Sottana and Polizzi Generosa
Il saggio espone i metodi e gli strumenti di ricerca utilizzati per la ricostruzione del catalogo della pioneristica Mostra D’Arte Sacra delle Madonie curata da Maria Accascina ed allestita nel 1937 presso il Convento dei PP. Riformati di Petralia Sottana, centro delle alte Madonie. Si tratta di più di quattrocento opere, tra gioielli, suppellettili liturgiche, oggetti preziosi di uso profano, coralli, paramenti sacri, tessuti, statue lignee, intagli, maioliche, tappeti, tele e tavole dipinte realizzate dal XI al XIX secolo. Le opere, alcune delle quali perdute, provengono dalle collezioni nobiliari, dall’allora Museo Nazionale di Palermo, ora Galleria Regionale della Sicilia, Palazzo Abatellis, dal Real Istituto d’Arte della stessa città e soprattutto dalle chiese dei centri delle Madonie, nello specifico Castelbuono, Collesano, Isnello, Gangi, Geraci Siculo, Petralia Soprana, Petralia Sottana e Polizzi Generosa.
Anselmo, S. (2017). Le opere esposte da Maria Accascina alla Mostra d’Arte Sacra delle Madonie. In M.C. Di Natale, S. Anselmo, M. Vitella (a cura di), La Mostra d’arte Sacra delle Madonie di Maria Accascina. Il catalogo che non c’era (pp. 23-35). Palermo : Palermo University Press.
Le opere esposte da Maria Accascina alla Mostra d’Arte Sacra delle Madonie
Anselmo, Salvatore
2017-01-01
Abstract
The essay exposes the methods and research tools used for the reconstruction of the catalog of the pioneering Exhibition of Sacred Art of the Madonie curated by Maria Accascina and set up in 1937 at the Convent of the PP. Reformed of Petralia Sottana, center of the high Madonie. It consists of more than four hundred works, including jewels, liturgical furnishings, precious objects of profane use, corals, sacred vestments, fabrics, wooden statues, carvings, majolica, carpets, canvases and painted panels made from the 11th to the 19th century. The works, some of which have been lost, come from the noble collections, from the then National Museum of Palermo, now the Regional Gallery of Sicily, Palazzo Abatellis, from the Royal Institute of Art of the same city and above all from the churches of the Madonie towns, specifically Castelbuono, Collesano, Isnello, Gangi, Geraci Siculo, Petralia Soprana, Petralia Sottana and Polizzi GenerosaFile | Dimensione | Formato | |
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