The contribution examines four wooden statues, two of which are unpublished, kept in the churches of Ficarazzi, a small town in the provinces of Palermo. These are sculptures made between the end of the eighteenth century and the first decades of the following century, which are attributed for the first time to the well-known Filippo Quattrocchi and his workshop, in particular to his son Francesco. Among these we mention the Immaculate Conception of the church of San Girolamo which, recently restored, belongs to an iconographic prototype disclosed by the painter Vito D'Anna and the sculptor Ignazio Marabitti under the influence of Roman academic models considering that both artists worked in the city Eternal.
Il contributo esamina quattro statue lignee, due delle quali inedite, custodite nelle chiese di Ficarazzi, piccolo centro delle province di Palermo. Si tratta di sculture realizzate tra la fine del Settecento e i primi decenni del secolo successivo, che vengono ricondotte per la prima volta al noto Filippo Quattrocchi e alla sua bottega, in particolare al figlio Francesco. Tra queste si cita l’Immacolata Concezione della chiesa di San Girolamo che, restaurata di recente, afferisce ad un prototipo iconografico divulgato dal pittore Vito D’Anna e dallo scultore Ignazio Marabitti su influsso di modelli accademici romani considerato che entrambi gli artisti lavorarono nella Città Eterna.
salvatore anselmo (2020). Statue lignee nel Settecento nelle chiese di Ficarazzi: aggiunte alla produzione di Filippo Quattrocchi e della sua bottega. OADI, 11(21), 129-138 [10.7431/RIV21092020].
Statue lignee nel Settecento nelle chiese di Ficarazzi: aggiunte alla produzione di Filippo Quattrocchi e della sua bottega
salvatore anselmo
2020-06-01
Abstract
The contribution examines four wooden statues, two of which are unpublished, kept in the churches of Ficarazzi, a small town in the provinces of Palermo. These are sculptures made between the end of the eighteenth century and the first decades of the following century, which are attributed for the first time to the well-known Filippo Quattrocchi and his workshop, in particular to his son Francesco. Among these we mention the Immaculate Conception of the church of San Girolamo which, recently restored, belongs to an iconographic prototype disclosed by the painter Vito D'Anna and the sculptor Ignazio Marabitti under the influence of Roman academic models considering that both artists worked in the city Eternal.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
18. Statue lignee in Rivista OADI 2020.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo principale con frontespizio indice e copertina
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
970.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
970.67 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.