After a premise on the production of Franciscan sculpture in Italy, in particular in Sicily, Sicilian historiography is examined which, starting from the seventeenth century, has dealt with the production of the sculptor Innocenzo da Petralia Sottana (1602/03-1648 circa), a lay friar of the order of the Reformed Minors. The artist, whose figure has been overshadowed by that of the better-known friar Umile da Petralia Soprana, has sculpted Crucifixes not only in Sicily, but in other regions of the peninsula, from Lazio to Umbria to the Marches. On a documentary basis, two works conserved in Malta have been traced back to ours. Friar Innocent, author not only of Crucifixes, but also of other Marian and hagiographic simulacra, qualifies as one of the most complex and fascinating artistic personalities of the Counter-Reformation. The stylistic features of the author characterize the unpublished Christ Crucified of the church of the Immaculate Conception of Sambuca di Sicilia (Ag), dated between about 1635 and 1639.

Dopo una premessa sulla produzione scultore francescana in Italia, in particolare in Sicilia, si esamina la storiografia siciliana che, a partire dal XVII secolo, si è occupata della produzione dello scultore Innocenzo da Petralia Sottana (1602/03-1648 circa), frate laico dell’ordine dei Minori Riformati. L’artista, la cui figura è stata adombrata da quella del più noto frate Umile da Petralia Soprana, ha scolpito Crocifissi non solo in Sicilia, ma in altre regioni della penisola, dal Lazio all’Umbria alle Marche. Al nostro, su base documentaria, sono stati ricondotti due opere conservate a Malta. Frate Innocenzo, autore non solo di Crocifissi, ma anche di altri simulacri mariani e agiografici, si qualifica come una delle più complesse e affascinanti personalità artistiche della Controriforma. I tratti stilistici dell'autore caratterizzano l’inedito Cristo Crocifisso della chiesa dell’Immacolata Concezione di Sambuca di Sicilia (Ag), datato tra il 1635 e il 1639 circa.

Salvatore Anselmo (2021). Sulla (s)fortuna critica di fra Innocenzo da Petralia Sottana e su un suo inedito Crocifisso. RICCHE MINERE, 16, 161-169.

Sulla (s)fortuna critica di fra Innocenzo da Petralia Sottana e su un suo inedito Crocifisso

Salvatore Anselmo
2021-01-01

Abstract

After a premise on the production of Franciscan sculpture in Italy, in particular in Sicily, Sicilian historiography is examined which, starting from the seventeenth century, has dealt with the production of the sculptor Innocenzo da Petralia Sottana (1602/03-1648 circa), a lay friar of the order of the Reformed Minors. The artist, whose figure has been overshadowed by that of the better-known friar Umile da Petralia Soprana, has sculpted Crucifixes not only in Sicily, but in other regions of the peninsula, from Lazio to Umbria to the Marches. On a documentary basis, two works conserved in Malta have been traced back to ours. Friar Innocent, author not only of Crucifixes, but also of other Marian and hagiographic simulacra, qualifies as one of the most complex and fascinating artistic personalities of the Counter-Reformation. The stylistic features of the author characterize the unpublished Christ Crucified of the church of the Immaculate Conception of Sambuca di Sicilia (Ag), dated between about 1635 and 1639.
2021
Salvatore Anselmo (2021). Sulla (s)fortuna critica di fra Innocenzo da Petralia Sottana e su un suo inedito Crocifisso. RICCHE MINERE, 16, 161-169.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
11. Salvatore Anselmo (scheggia) PDF finale della stampa 28 febbario 2022.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale con frontespizio e indice
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.67 MB
Formato Adobe PDF
1.67 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/588132
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact