In this article we will illustrate some examples of prison songs reported by Giuseppe Pitre and Cesare Lombroso that gave rise to a scientific controversy between the two scholars. The analysis of the variants underlying the scientific dispute of the two founders of Demopsychology and Criminal Anthropology, a fundamental moment in the history of Italian anthropological studies of the nineteenth century, will allow us to understand how the oral transmission of culture is still permeated today by same performative modalities that have their roots in the stories of myths.
In questo articolo illustreremo alcuni esempi di canti di carcere riportati da Giuseppe Pitrè e Cesare Lombroso che diedero spunto a una polemica scientifica tra i due studiosi. L’analisi delle varianti che stanno alla base della disputa scientifica dei due fondatori della Demopsicologia e dell’Antropologia criminale, momento fondamentale della storia degli studi antropologici italiani dell’Ottocento, ci permetterà di comprendere come la trasmissione orale della cultura sia ancora oggi permeata dalle stesse modalità performativa che affondano le loro radici nei racconti dei miti.
Rosario Perricone (2022). Una sonora improvvisata. Dalla disputa sui canti di carcere di Pitrè e Lombroso all’oralità contemporanea. GAZETA DE ANTROPOLOGÍA, 38(1), 1-14.
Una sonora improvvisata. Dalla disputa sui canti di carcere di Pitrè e Lombroso all’oralità contemporanea
Rosario Perricone
2022-01-01
Abstract
In this article we will illustrate some examples of prison songs reported by Giuseppe Pitre and Cesare Lombroso that gave rise to a scientific controversy between the two scholars. The analysis of the variants underlying the scientific dispute of the two founders of Demopsychology and Criminal Anthropology, a fundamental moment in the history of Italian anthropological studies of the nineteenth century, will allow us to understand how the oral transmission of culture is still permeated today by same performative modalities that have their roots in the stories of myths.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gazeta-2022-38-1-articulo-07.pdf
accesso aperto
Descrizione: Una sonora improvvisata. Dalla disputa sui canti di carcere di Pitrè e Lombroso all’oralità contemporanea
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
246.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
246.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.