This paper reconstructs the debate raised by the thesis on cinema proposed by Pier Paolo Pasolini. In particular, two basic notions are addressed: the idea of cinema as a 'written language of reality' and the role of free indirect discourse for the establishment of a 'poetry cinema'. Pasolini is put into dialogue with Gilles Deleuze, Paolo Fabbri and other semiologists.

Giovanni Marrone (2021). Traduzione e soggettività. Ancora su Pasolini e il cinema. LA RIVISTA DI ENGRAMMA, 181, 175-196.

Traduzione e soggettività. Ancora su Pasolini e il cinema

Giovanni Marrone
2021-05-01

Abstract

This paper reconstructs the debate raised by the thesis on cinema proposed by Pier Paolo Pasolini. In particular, two basic notions are addressed: the idea of cinema as a 'written language of reality' and the role of free indirect discourse for the establishment of a 'poetry cinema'. Pasolini is put into dialogue with Gilles Deleuze, Paolo Fabbri and other semiologists.
mag-2021
Giovanni Marrone (2021). Traduzione e soggettività. Ancora su Pasolini e il cinema. LA RIVISTA DI ENGRAMMA, 181, 175-196.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Traduzione e soggettività. Pasolini.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale completo di frontespizio, indice e copertina
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 206.27 kB
Formato Adobe PDF
206.27 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/579180
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact