The paper proposes a reflection on market transparency policies in the frame of environmental sustainability. It’s a high risk that sustainability turns into a sort of marketing strategy of companies, with the phenomenon, well-known as “green washing”. The European legislator followed a double line of action: to protect the consumer from unfair commercial practices and to guarantee that the obligation of conformity with the contract is fulfilled. The protection of the “green consumer” results in a “plausible perspective”, as far as it is supported by a system of suitable remedies.

Il saggio propone una riflessione sulla politiche di trasparenza del mercato strumentali all’ obiettivo della sostenibilità ambientale. Nella prospettiva del mercato unico sostenibile un ruolo fondamentale viene attribuito ai c.d green claims, laddove alto è il rischio che la sostenibilità divenga per le aziende una semplice strategia di marketing. Il fenomeno, noto come green washing, si pone in una prospettiva peculiare rispetto alla pubblicità ingannevole, pone domande diverse e reclama risposte diverse. Duplice la linea di intervento seguita dal legislatore euro unitario, da una parte la tutela dalle pratiche commerciali scorrette, dall’altra, quella dell’obbligo di conformità al contratto. Quel che emerge dall’analisi delle diverse normative a tutela del consumatore, è che la tutela del consumatore green si afferma nel diritto euro unitario come prospettiva plausibile, laddove venga supportata da un sistema di rimedi adeguato.

Gabriella Marcatajo (2022). Trasparenza del mercato, tutela del consumatore e green washing. JUS, 184-229.

Trasparenza del mercato, tutela del consumatore e green washing

Gabriella Marcatajo
2022-12-01

Abstract

The paper proposes a reflection on market transparency policies in the frame of environmental sustainability. It’s a high risk that sustainability turns into a sort of marketing strategy of companies, with the phenomenon, well-known as “green washing”. The European legislator followed a double line of action: to protect the consumer from unfair commercial practices and to guarantee that the obligation of conformity with the contract is fulfilled. The protection of the “green consumer” results in a “plausible perspective”, as far as it is supported by a system of suitable remedies.
dic-2022
Settore IUS/01 - Diritto Privato
JUS
Gabriella Marcatajo (2022). Trasparenza del mercato, tutela del consumatore e green washing. JUS, 184-229.
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