The contribution is offered as a methodological proposal for the purpose of the valorization of diocesan collections starting from the experience of the exhibition "Constancia. Donne al potere nell’impero mediterraneo di Federico II," curated by the authors, together with Prof. Di Natale, at the Italian Cultural Institute of New York in March and April 2022. The text illustrates the path that led to the elaboration of the curatorial project, starting from the eighth centenary of the death of Constancia of Aragon to whom three other Constancias were related, respectively mother, daughter and granddaughter of Frederick II of Swabia, thus offering an original feminine slant and an account of the four women in power. Thus, the themes and contents of the two exhibition halls in which works from the 11th to the 19th centuries of pictorial art, diplomatics, illuminated manuscripts, altarpieces, and coins, along with some artifacts from the celebrated funeral trousseau of Constance of Aragon, were brought to the exhibition with the collaboration of important ecclesiastical, regional and municipal cultural institutions and private collections between Palermo and Monreale and beyond. The latter was accompanied by the display for the first time of the unpublished quartz gem from the tomb of Emperor Frederick II.It also explains the reason for the section on the 19th-century Revival, which also featured two unpublished pieces from private collections, a painting of the Vespers and a bone casket, related to the fourth Constance of Swabia, wife of Peter the Great of Aragon, chosen by the Sicilians as king of Sicily following the 1282 Vespers.

Il contributo si offre come proposta metodologica ai fini della valorizzazione delle collezioni diocesane partendo dall’esperienza della mostra “Constancia. Donne al potere nell’impero mediterraneo di Federico II”, curata dagli autori, insieme alla prof. Di Natale, all’Istituto Italiano di Cultura di New York nei mesi di marzo e aprile 2022. Il testo illustra il percorso che ha condotto all’elaborazione del progetto curatoriale, a partire dall’ottavo centenario della morte di Costanza d’Aragona cui sono state correlate altre tre Costanza rispettivamente madre, figlia e nipote di Federico II di Svevia, offrendo così un originale taglio al femminile e un resoconto delle quattro donne al potere. Si descrivono, dunque, i temi e i contenuti delle due sale espositive nelle quali sono state portate in mostra, con la collaborazione di importanti istituzioni culturali ecclesiastiche, regionali e comunali e di collezioni private tra Palermo e Monreale e oltre, opere dall’XI al XIX secolo d’arte pittorica, di diplomatica, codici miniati, paliotti, monete, insieme ad alcuni manufatti del celeberrimo corredo funebre di Costanza d’Aragona. A quest’ultimo si è accompagnata l’esposizione per la prima volta dell’inedita gemma di quarzo proveniente dal sepolcro dell’Imperatore Federico II. Si spiega inoltre la ragione della sezione sul Revival ottocentesco che ha visto anche la messa in mostra di due pezzi inediti provenienti da collezioni private, un dipinto dei Vespri e un cofanetto in osso, legati alla quarta Costanza di Svevia, moglie di Pietro il Grande d’Aragona, scelto dai siciliani quale re di Sicilia in seguito ai Vespri del 1282.

Palazzotto, P., Travagliato, G. (2022). “Constancia”. Dalla Sicilia a New York un esempio metodologico per la valorizzazione delle collezioni ecclesiastiche. ARTE CRISTIANA, CX(931), 316-319.

“Constancia”. Dalla Sicilia a New York un esempio metodologico per la valorizzazione delle collezioni ecclesiastiche

Palazzotto, P
;
Travagliato, G
2022-01-01

Abstract

The contribution is offered as a methodological proposal for the purpose of the valorization of diocesan collections starting from the experience of the exhibition "Constancia. Donne al potere nell’impero mediterraneo di Federico II," curated by the authors, together with Prof. Di Natale, at the Italian Cultural Institute of New York in March and April 2022. The text illustrates the path that led to the elaboration of the curatorial project, starting from the eighth centenary of the death of Constancia of Aragon to whom three other Constancias were related, respectively mother, daughter and granddaughter of Frederick II of Swabia, thus offering an original feminine slant and an account of the four women in power. Thus, the themes and contents of the two exhibition halls in which works from the 11th to the 19th centuries of pictorial art, diplomatics, illuminated manuscripts, altarpieces, and coins, along with some artifacts from the celebrated funeral trousseau of Constance of Aragon, were brought to the exhibition with the collaboration of important ecclesiastical, regional and municipal cultural institutions and private collections between Palermo and Monreale and beyond. The latter was accompanied by the display for the first time of the unpublished quartz gem from the tomb of Emperor Frederick II.It also explains the reason for the section on the 19th-century Revival, which also featured two unpublished pieces from private collections, a painting of the Vespers and a bone casket, related to the fourth Constance of Swabia, wife of Peter the Great of Aragon, chosen by the Sicilians as king of Sicily following the 1282 Vespers.
2022
Palazzotto, P., Travagliato, G. (2022). “Constancia”. Dalla Sicilia a New York un esempio metodologico per la valorizzazione delle collezioni ecclesiastiche. ARTE CRISTIANA, CX(931), 316-319.
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