By relating the initial training of educators and teachers for early childhood with the knowledge relating to the development, learning methods and needs of children in the first six years of life, my intervention focuses on the hypothesis of a training curriculum unitary. It therefore identifies both the fundamental disciplinary areas and the possible contents, and the most effective training models to outline a specific professional profile, conducting a in-depth study on learning from experience within the University and on the most effective internship methods. On the basis of current legislation, I then outline the criticalities of the training model in force and the consequences not only on the level of professionalism, but also on the social and cultural one, of the current profound differences between the training of nursery school educators and training for the teachers of kindergarten, and I propose possible solutions. Finally, I conduct a reflection on the structural and organizational conditions necessary for quality training, also as a guarantee for the realization of an effective zero-six educational system.

Mettendo in relazione la formazione iniziale di educatori/educatrici e insegnanti per la prima infanzia con le conoscenze relative allo sviluppo, alle modalità di apprendimento e ai bisogni dei bambini nei primi sei anni di vita, il mio intervento si centra sulla ipotesi di un curriculo formativo unitario. Individua quindi sia le aree disciplinari fondamentali e i possibili contenuti, sia i modelli formativi più efficaci per delineare un profilo professionale specifico, conducendo un approfondimento sull’apprendimento dall’esperienza all’interno dell’Università e sulle modalità di tirocinio maggiormente efficaci. In base alla normativa vigente, delineo poi le criticità del modello formativo in vigore e le conseguenze non solo sul piano della professionalità, ma anche su quello sociale e culturale, delle attuali profonde differenze tra la formazione di educatori/educatrici di nido e la formazione per gli /le insegnanti di scuola dell’infanzia, e propongo soluzioni possibili. Infine conduco una riflessione sulle condizioni strutturali e organizzative necessarie ad una formazione di qualità, anche come garanzia per la realizzazione di un effettivo sistema educativo zero-sei.

Mignosi Elena (2022). Un sistema formativo ancora da costruire. Riflessioni e proposte per la formazione iniziale degli educatori per la prima infanzia. In M. Fiorucci, E. Zizioli (a cura di), La formazione degli insegnanti. Problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità aperta a tutti e tutte (pp. 23-28). Lecce : Pensa Multimedia.

Un sistema formativo ancora da costruire. Riflessioni e proposte per la formazione iniziale degli educatori per la prima infanzia

Mignosi Elena
2022-01-01

Abstract

By relating the initial training of educators and teachers for early childhood with the knowledge relating to the development, learning methods and needs of children in the first six years of life, my intervention focuses on the hypothesis of a training curriculum unitary. It therefore identifies both the fundamental disciplinary areas and the possible contents, and the most effective training models to outline a specific professional profile, conducting a in-depth study on learning from experience within the University and on the most effective internship methods. On the basis of current legislation, I then outline the criticalities of the training model in force and the consequences not only on the level of professionalism, but also on the social and cultural one, of the current profound differences between the training of nursery school educators and training for the teachers of kindergarten, and I propose possible solutions. Finally, I conduct a reflection on the structural and organizational conditions necessary for quality training, also as a guarantee for the realization of an effective zero-six educational system.
2022
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
Mignosi Elena (2022). Un sistema formativo ancora da costruire. Riflessioni e proposte per la formazione iniziale degli educatori per la prima infanzia. In M. Fiorucci, E. Zizioli (a cura di), La formazione degli insegnanti. Problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità aperta a tutti e tutte (pp. 23-28). Lecce : Pensa Multimedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2022-09-16-ATTI Siped-Convegno-Nazionale-Roma-Sessioni-Parallele.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 7.37 MB
Formato Adobe PDF
7.37 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/571008
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact