Autonomy stands out among the principles founding the life of contemporary man. Born of modernity as an acknowledgement of subjectivity, autonomy has then taken on an undefined absolutisation character, tending to denature the deepest essence of personal being. The present paper proposes to accept the analysis of autonomy - and of the person - proposed by the thinker Romano Guardini, and to let the constitutive traits emerge from it, attempting to take them on as valuable directions of meaning for a current and necessary pedagogical redefinition of autonomy: an autonomy that respects the essence of the person, and therefore capable of posing itself in dialogue with otherness.
Tra i principi fondanti la vita dell’uomo contemporaneo, come imperante emerge l’autonomia. Nata nella modernità come valorizzazione della soggettività, l’autonomia ha poi assunto un indefinito carattere di assolutizzazione, tendente a denaturare l’essenza più profonda dell’essere personale. Il presente scritto si propone di accogliere l’analisi che dell’autonomia – e della persona - propone il pensatore Romano Guardini, e da essa lasciar emergere i tratti costitutivi, nel tentativo di assumerli come direzioni di senso preziose per una attuale e necessaria risignificazione pedagogica dell’autonomia: un’autonomia rispettosa dell’essenza della persona, quindi capace di porsi in dialogo con l’alterità.
Simona Pizzimenti (2022). Risignificare l’autonomia nell’età contemporanea: spunti di riflessione dalla pedagogia di Romano Guardini. PEDAGOGIA E VITA(1/2022), 168-174.
Risignificare l’autonomia nell’età contemporanea: spunti di riflessione dalla pedagogia di Romano Guardini
Simona PizzimentiPrimo
2022-05-01
Abstract
Autonomy stands out among the principles founding the life of contemporary man. Born of modernity as an acknowledgement of subjectivity, autonomy has then taken on an undefined absolutisation character, tending to denature the deepest essence of personal being. The present paper proposes to accept the analysis of autonomy - and of the person - proposed by the thinker Romano Guardini, and to let the constitutive traits emerge from it, attempting to take them on as valuable directions of meaning for a current and necessary pedagogical redefinition of autonomy: an autonomy that respects the essence of the person, and therefore capable of posing itself in dialogue with otherness.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Pedagogia e Vita on line 3_2021 (1).pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
295.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
295.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.