The spread of the Sars-CoV2 infection and the ensuing systemic crisis have generated a series of impacts that go well beyond the field of epidemiology and also affect the academic training of future planners in terms of both content and teaching methods. This article provides a critical reflection on the impact of the Covid-19 pandemic on the teaching of planning, starting from the teaching experiences conducted by the author at the Master’s Degree Course in Urban and Environmental Planning at the University of Palermo. An opportunity to start a broader discussion not only on the skills required by planners in the aftermath of the pandemic crisis but more generally on how degree courses in Urban and Regional Planning are equipping themselves to provide students with the necessary skills to face the challenges posed by the post-pandemic.
La diffusione dell’infezione da Sars-CoV2 e la crisi di sistema, che ne è conseguita, hanno generato una serie di impatti che vanno ben oltre il campo dell’epidemiologia investendo anche l’ambito della formazione accademica dei futuri pianificatori sotto il profilo sia dei contenuti che delle metodologie didattiche. L’articolo restituisce una riflessione critica sull’impatto della pandemia da Covid-19 sull’insegnamento del planning a partire dalle esperienze didattiche condotte dall’autore presso il Corso di laurea magistrale in Pianificazione territoriale urbanistica e ambientale dell’Università degli Studi di Palermo. Un’occasione per avviare un ragionamento più ampio non solo sulle competenze richieste ai pianificatori all’indomani della crisi pandemica ma più in generale su come i corsi di laurea in Pianificazione urbana e territoriale si stanno attrezzando nel fornire agli studenti le competenze necessarie per affrontare le sfide poste dal post-pandemia.
Schilleci, F. (2021). Le sfide della formazione urbanistica nell’era post-pandemia. TERRITORIO, 98, 71-74 [10.3280/TR2021-098012].
Le sfide della formazione urbanistica nell’era post-pandemia
Schilleci, F
2021-01-01
Abstract
The spread of the Sars-CoV2 infection and the ensuing systemic crisis have generated a series of impacts that go well beyond the field of epidemiology and also affect the academic training of future planners in terms of both content and teaching methods. This article provides a critical reflection on the impact of the Covid-19 pandemic on the teaching of planning, starting from the teaching experiences conducted by the author at the Master’s Degree Course in Urban and Environmental Planning at the University of Palermo. An opportunity to start a broader discussion not only on the skills required by planners in the aftermath of the pandemic crisis but more generally on how degree courses in Urban and Regional Planning are equipping themselves to provide students with the necessary skills to face the challenges posed by the post-pandemic.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TR2021-098012_Schilleci.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
708.55 kB
Formato
Adobe PDF
|
708.55 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.